10 najczęstszych błędów podczas planowania tworzenia aplikacji mobilnej

Przygotowaliśmy dla Ciebie listę najczęściej popełnianych błędów na etapie planowania tworzenia aplikacji. Jeśli chcesz przejść przez cały proces możliwie gładko, dobrze, abyś wziął pod uwagę nasze wskazówki – chcemy oszczędzić Ci zmian kursu w trakcie developmentu i niepotrzebnego stresu. Jeśli potraktujesz poniższy tekst jako swego rodzaju checklistę, obiecujemy, unikniesz wielu nieprzyjemnych niespodzianek. Oto nasza lista najczęstszych spotykanych błędów podczas planowania tworzenia aplikacji.

Niewłaściwe zidentyfikowanie potrzeby

Jeden z podstawowych błędów, z którym borykamy się w pierwszym kontakcie z klientami. Wiele firm zaczyna od niezweryfikowanych założeń, bez niezbędnej analizy potrzeb przed rozpoczęciem rozwoju aplikacji. Masz doskonały pomysł na aplikację? Jesteś gotowy finansować jej development, ale nie poparłeś swoich założeń badaniami rynkowymi? Powoli. Jeśli jesteś gotowy na taką inwestycję, powinieneś być gotowy na poprzedzenie jej właściwymi przygotowaniami. Badanie rynku i potencjalnych odbiorców może całkowicie zmienić twoje wyobrażenie o niezbędnych funkcjonalnościach. Bez tego, ryzykujesz stworzenie aplikacji, z której użytkownicy mogą korzystać niechętnie, a nawet wcale. Jeśli chcesz jak najszybciej zacząć pracę z developerem, zacznij od badań. Czas poświęcony przez Ciebie na początku i wykazanie się cierpliwością przyśpieszy wielokrotnie prace w późniejszych etapach.

Niejasne brief i oczekiwania

Często jest to konsekwencja poprzedniego punktu. Również w sytuacji, w której klienci przeszli trudną ścieżkę badań i przygotowań, czasem trudno jest zebrać im wszystkie wnioski i wymagania. Jeśli chcesz uniknąć nieporozumień z developerem, możesz w ramach wspólnego dialogu wypracować proste szkice Twojej aplikacji. Przedyskutuj każdy potencjalny ekran i twoje oczekiwania, nie zostawiając miejsca na domysły.

Niedoszacowanie kosztów

Zanim przejdziesz do budowy nowej aplikacji mobilnej, upewnij się, że rozpoczniesz proces, który będziesz mógł zakończyć pomyślnie. Jeśli właściwie nie oszacujesz swoich możliwości – finansowych i czasowych, ryzykujesz niepowodzeniem całego projektu. Pamiętaj, że wydatki nie kończą się na zbudowaniu samej aplikacji mobilnej – najprawdopodobniej w ramach jej wdrożenia, musisz być gotowy na poniesienie kosztów szkoleń, potencjalnego zatrudnienia nowych pracowników, utrzymania serwerów czy dalszego rozwoju aplikacji i jej promocji.

Niewłaściwe zarządzanie budżetem

Nie tylko właściwe oszacowanie budżetu, ale i rozsądne nim gospodarowanie generuje pewne trudności. Kiedy w trakcie developmentu pojawiają się nieoczekiwane wydatki, firmy, zamiast trzymać się wcześniej ustalonego kursu, szukają drogi na skróty. Spodziewaj się nieoczekiwanego. Dodatkowo każda potencjalna zmiana, nowa funkcja czy gonienie za zmieniającymi się trendami może zupełnie rozbić twój budżet.

Ignorowanie MVP

Minimum viable product, czyli produkt, który jest w minimalnym stopniu gotowy do wprowadzenia na rynek. Najczęściej, tworząc nową aplikację mobilną, do gotowego produktu staramy się przenieść wszystkie możliwe funkcjonalności. Tworząc MVP, możesz skupić się w pełni na głównej funkcji aplikacji, testując swój pomysł, tak aby po jej wprowadzeniu na rynek zweryfikować główne założenia biznesowe. W ten sposób możesz dostarczyć konkretną wartość użytkownikom, weryfikując Swoje plany i rozwijać aplikację z czasem. Jest to doskonały sposób na utrzymanie budżetu w ryzach jak i zdobycie płacących klientów już na wczesnym etapie życia aplikacji. Z założenia, jeśli tylko możesz stworzyć MVP, po prostu powinieneś to zrobić.

Budowanie nieintuicyjnego interfejsu użytkownika

Jednym z największych błędów, którego należy unikać jak ognia przy planowaniu aplikacji mobilnej, jest niezwracanie należytej uwagi na interfejs użytkownika. UI to wizytówka aplikacji, która odpowiada za pierwsze wrażenie. Użytkownicy potrafią być bardzo wybredni, dlatego przemyślany interfejs może stać się kluczem do sukcesu. Częstym błędem jest projektowanie interfejsu z myślą o sobie, a nie użytkowniku. Nie znając dobrze upodobań odbiorców, firmy często stawiają na to, co podoba się im. Błędem jest też upodobnianie aplikacji mobilnych do komputerowych. Doświadczenia wyciągnięte z użytkowania aplikacji desktopowej nie przekładają się na tworzenie aplikacji mobilnych – te powinny być unikalne i nie powielać rozwiązań UX i UI znanych z “dużych” platform. Podobnie sprawa ma się z przeciążeniem informacjami. W aplikacjach mobilnych dostarczanie użytkownikom zbyt dużej ilości informacji jest tak samo niepożądane, jak ich zbyt małą ilość. Przeciążenie informacji zmniejsza zaangażowanie użytkowników, a czasem sprawia wręcz, że ci jej unikają. Nie przyjmowanie feedbacku Informacji zwrotnych nie da się przecenić nie tylko na etapie badań. Również w trakcie dalszego planowania aplikacji mobilnej, warto dzielić się z osobami nie zaangażowanymi w projekt konkretnymi pomysłami. W szczególności dobrze jest przygotować stosowne ankiety dla potencjalnych użytkowników, aby każda duża planowana zmiana mogła być ponownie zbadana pod kątem przyszłych odbiorców.

Zbyt wiele funkcji aplikacji mobilnej

Jednym z większych błędów w projektowaniu aplikacji mobilnych, w szczególności jeśli z jakiegoś powodu nie bierzemy pod uwagę stworzenia MVP, jest dodanie szeregu funkcji, które mogą być zbędne z punktu widzenia użytkownika. Mniejsza liczba funkcji sprawia, że ​​aplikacja mobilna będzie łatwiejsza do opanowania i potencjalnie szybsza w działaniu. Ograniczenie najróżniejszych dodatków to również mniejszy nakład pr acy developerów – zaoszczędzone zasoby możemy wtedy poświęcić na dopracowanie tego, co w aplikacji mobilnej niezbędne. Łączny wpływ wszystkich powyższych błędów jest widoczny w rozmiarze aplikacji. Optymalizacja zajmowanego miejsca to jedna z najlepszych praktyk w zakresie tworzenia aplikacji mobilnych, jeśli chcemy, aby ta była jak najczęściej pobierana. Należy unikać tworzenia zbyt wielu bibliotek, powielania tych samych zasobów oraz rozważyć kompresję danych tam, gdzie to tylko możliwe.

Stawianie na nieodpowiednie systemy operacyjne

Obecnie istnieją w zasadzie tylko dwa główne systemy mobilne – iOS i Android – które zasilają około 95% urządzeń na rynku globalnym. Oczywiście, aby uzyskać maksymalny zasięg aplikacji, ta powinna działać na obu systemach operacyjnych. Jednak, w zależności od rynku, na którym ma działać Twoja aplikacja, jak i tego, do jakiego typu odbiorców ma głównie ma trafić, warto rozważyć stworzenie na początku wersji na jeden z dwóch systemów.

Brak planu dalszego rozwoju aplikacji mobilnej

Zanim zainwestujesz czas i wysiłek w proces tworzenia aplikacji, już na pierwszych etapach planowania dobrze poświęć trochę czasu na przemyślenie dalszej strategii. W jaki sposób chcesz dotrzeć do docelowych odbiorców po jej uruchomieniu? Przy tak ogromnej konkurencji w sklepach Google i Apple, pomysł na marketing nowej aplikacji możesz rozwijać jeszcze przed napisaniem pierwszej linijki kodu.