2 stycznia , 2020
Marketing Digitalizacja Design Lojalizacja B2B B2C
8 minutes

7 trendów m-commerce na 2020 rok

Maciej Krasuski

Rzeczywistość rozszerzona - nowy trend w m-commerce

Rynek mobile commerce, inaczej określany jako m-commerce, rośnie w siłę. Postępująca digitalizacja sprawia, że coraz więcej osób robi zakupy poprzez urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety, ponieważ dają one możliwość sfinalizowania transakcji w dowolnym miejscu i czasie. Jak zmienia się m-commerce i jakie trendy będą w nim królować w 2020 roku? Mobile commerce, podobnie jak handel e-commerce, boryka się z podstawowym problemem. Klient nie jest w stanie fizycznie dokładnie obejrzeć produktu przed zakupem. Dlatego, często najpierw udaje się do sklepu stacjonarnego, by następnie dokonać zakupu przez Internet. Eksperci przewidują, że w 2020 roku sklepy internetowe będą częściej korzystać z tzw. rzeczywistości rozszerzonej. To technologia, która za pośrednictwem specjalnych okularów pozwala wypróbować możliwości produktu. Wirtualną rzeczywistość już teraz wykorzystują sklepy z kosmetykami, np. Sephora. Poprzez wgranie zdjęcia swojej twarzy można sprawdzić, jak będzie wyglądał makijaż wykonany z użyciem konkretnych kosmetyków i w ten sposób podjąć właściwą decyzję zakupową.

Wyszukiwanie głosowe nie tylko w wyszukiwarce

Niewielki ekran urządzeń mobilnych sprawia, że wielu konsumentów rezygnuje z transakcji mobile commerce na korzyść urządzeń lepiej przystosowanych do e-commerce - laptopów i komputerów stacjonarnych. Właściciele sklepów internetowych, chcąc zmienić ten trend, w 2020 roku zainwestują w wyszukiwanie głosowe. W ten sposób użytkownik będzie mógł wybrać na przykład: rozmiar produktu czy jego kolor, a także dodać produkt do koszyka. W ten sposób właściciele sklepów online chcą ograniczyć tzw. porzucone koszyki oraz zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji

Niektórzy eksperci od rynku m-commerce uważają, że rok 2020 będzie stał pod znakiem sztucznej inteligencji (AI). Już teraz sztuczna inteligencja może tłumaczyć rozmowy na czacie, a także poprawiać jakość zdjęć. Zakładamy, że w najbliższym czasie sztuczna inteligencja na platformie Marketplace Facebooka podpowie sprzedającym zakres ceny dla danego produktu, a także automatycznie doda go do określonej kategorii. Możliwe, że w niedalekiej przyszłości będziemy mogli także wykonać zdjęcie interesującego nas produktu, a sztuczna inteligencja na podstawie zdjęcia wyświetli podobne akcesoria, które mogą nas zainteresować.

Wielokanałowość rośnie w siłę

Badania pokazują, że w 2019 roku aż 73% konsumentów korzystało w trakcie zakupów z różnych kanałów sprzedaży (online i offline). Dlatego też prognozy zakładają, że omnichannel będzie jednym ze wciąż rozwijających się trendów w mobile commerce w 2020 roku. Właściciele sklepów, według prognoz, będą inwestować w technologie, które łączą różne kanały, gwarantując spójne wrażenia zakupowe.

Mobilne płatności w sklepach stacjonarnych

Powiązany z omnichannel trend opiera się na mobilnych płatnościach dokonywanych w sklepach stacjonarnych. By wyeliminować problem długich kolejek do kasy, właściciele sklepów wielkopowierzchniowych z różnych branż, w tym z branży retail, będą inwestować w rozwiązania pozwalające na szybką, mobilną płatność poprzez serwisy PayPal lub Shopify, a także technologię NFC. By zapłacić za zakupy, wystarczy przyłożyć telefon obsługujący łączność NFC do specjalnego terminala płatniczego.

Flutter - nowe narzędzie do tworzenia aplikacji mobilnych

Coraz więcej sklepów stacjonarnych i internetowych decyduje się na wdrożenie: Do tworzenia aplikacji w m-commerce programiści wykorzystują różnorodne technologie. Jednym z nowych narzędzi, które pozwala na tworzenie aplikacji mobilnych na urządzenia z systemem Android oraz iOS, jest Flutter. Takie rozwiązanie programistyczne, wprowadzone na rynek przez Google, umożliwia tańsze i szybsze tworzenie natywnych aplikacji. Tworząc oprogramowanie dla retail, można stosować zarówno opcje z SDK Fluttera, jak i rozwiązania oferowane przez iOS oraz Android. W ten sposób więcej firm będzie mogło zdecydować się na aplikacje na oba systemy, ponieważ inwestycja pochłonie mniej środków finansowych. W ten sposób mogą wpłynąć na wzrost liczby transakcji w kanale mobile commerce.

Wzrost popularności chatbotów

Komunikacja z klientem za pośrednictwem chatbotów? To już się dzieje, jednak w 2020 roku ich popularność ma wzrosnąć jeszcze bardziej. Według badań w 2020 roku 85% kontaktów z klientami zostanie obsłużone bez udziału człowieka. W m-commerce chatboty mają odpowiadać także za przesyłanie ofert dopasowanych do potrzeb i oczekiwań użytkownika, przypomnień oraz powiadomień. Chatboty mają być wykorzystywane równocześnie z komunikacją mailową albo zamiast niej. Rozwiązania te są krokiem w kierunku usatysfakcjonowania młodych użytkowników, zwłaszcza tych z pokolenia Millenialsów, którzy preferują komunikację za pomocą komunikatorów.

Wyprzedź trendy w m-commcerce!

Jeśli chcesz utrzymać popularność wśród użytkowników lub pozyskać nowych klientów, musisz podążać za trendami w mobile commerce. W ten sposób wyprzedzisz konkurencję i zapewnisz konsumentom rozwiązania i nowoczesne technologie, których oczekują.

Chcesz rozszerzyć swoje działania m-commerce? Sprawdź nasz zespół!

Pomożemy zaplanować Twój sukces.