2 stycznia , 2020
Marketing Digitalizacja Design Lojalizacja B2B B2C
8 minutes
7 trendów m-commerce na 2020 rok

Kamil Grzejek
Rzeczywistość rozszerzona - nowy trend w m-commerce
Rynek mobile commerce, inaczej określany jako m-commerce, rośnie w siłę. Postępująca digitalizacja sprawia, że coraz więcej osób robi zakupy poprzez urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety, ponieważ dają one możliwość sfinalizowania transakcji w dowolnym miejscu i czasie. Jak zmienia się m-commerce i jakie trendy będą w nim królować w 2020 roku?Mobile commerce, podobnie jak handel e-commerce, boryka się z podstawowym problemem. Klient nie jest w stanie fizycznie dokładnie obejrzeć produktu przed zakupem. Dlatego, często najpierw udaje się do sklepu stacjonarnego, by następnie dokonać zakupu przez Internet. Eksperci przewidują, że w 2020 roku sklepy internetowe będą częściej korzystać z tzw. rzeczywistości rozszerzonej. To technologia, która za pośrednictwem specjalnych okularów pozwala wypróbować możliwości produktu. Wirtualną rzeczywistość już teraz wykorzystują sklepy z kosmetykami, np. Sephora. Poprzez wgranie zdjęcia swojej twarzy można sprawdzić, jak będzie wyglądał makijaż wykonany z użyciem konkretnych kosmetyków i w ten sposób podjąć właściwą decyzję zakupową.Wyszukiwanie głosowe nie tylko w wyszukiwarce
Niewielki ekran urządzeń mobilnych sprawia, że wielu konsumentów rezygnuje z transakcji mobile commerce na korzyść urządzeń lepiej przystosowanych do e-commerce - laptopów i komputerów stacjonarnych.Właściciele sklepów internetowych, chcąc zmienić ten trend, w 2020 roku zainwestują w wyszukiwanie głosowe. W ten sposób użytkownik będzie mógł wybrać na przykład: rozmiar produktu czy jego kolor, a także dodać produkt do koszyka. W ten sposób właściciele sklepów online chcą ograniczyć tzw. porzucone koszyki oraz zmniejszyć współczynnik odrzuceń.Wykorzystanie sztucznej inteligencji
Niektórzy eksperci od rynku m-commerce uważają, że rok 2020 będzie stał pod znakiem sztucznej inteligencji (AI). Już teraz sztuczna inteligencja może tłumaczyć rozmowy na czacie, a także poprawiać jakość zdjęć. Zakładamy, że w najbliższym czasie sztuczna inteligencja na platformie Marketplace Facebooka podpowie sprzedającym zakres ceny dla danego produktu, a także automatycznie doda go do określonej kategorii.Możliwe, że w niedalekiej przyszłości będziemy mogli także wykonać zdjęcie interesującego nas produktu, a sztuczna inteligencja na podstawie zdjęcia wyświetli podobne akcesoria, które mogą nas zainteresować.Wielokanałowość rośnie w siłę
Badania pokazują, że w 2019 roku aż 73% konsumentów korzystało w trakcie zakupów z różnych kanałów sprzedaży (online i offline). Dlatego też prognozy zakładają, że omnichannel będzie jednym ze wciąż rozwijających się trendów w mobile commerce w 2020 roku. Właściciele sklepów, według prognoz, będą inwestować w technologie, które łączą różne kanały, gwarantując spójne wrażenia zakupowe.Mobilne płatności w sklepach stacjonarnych
Powiązany z omnichannel trend opiera się na mobilnych płatnościach dokonywanych w sklepach stacjonarnych. By wyeliminować problem długich kolejek do kasy, właściciele sklepów wielkopowierzchniowych z różnych branż, w tym z branży retail, będą inwestować w rozwiązania pozwalające na szybką, mobilną płatność poprzez serwisy PayPal lub Shopify, a także technologię NFC. By zapłacić za zakupy, wystarczy przyłożyć telefon obsługujący łączność NFC do specjalnego terminala płatniczego.Flutter - nowe narzędzie do tworzenia aplikacji mobilnych
Coraz więcej sklepów stacjonarnych i internetowych decyduje się na wdrożenie:- PWA - Progressive Web App,
- własnej aplikacji mobilnej.