18 marca , 2020
Design B2E B2B B2C
4 minutes
Aplikacja mobilna vs strona RWD – co lepsze?

Rafał Cyndler
Chcesz postawić na własną wizytówkę w Internecie i zastanawiasz się, czy lepsza będzie aplikacja mobilna, czy responsywna strona internetowa (RWD)? Zanim podejmiesz decyzję, powinieneś:
- dowiedzieć się, co to jest aplikacja mobilna oraz strona RWD,
- sprawdzić, z jakich urządzeń i rozwiązań korzystają Twoi potencjalni lub obecni klienci,
- poznać wady i zalety aplikacji mobilnych oraz responsywnych stron internetowych.
Co to jest aplikacja mobilna?
Co to jest aplikacja mobilna? To specjalne oprogramowanie, które do działania potrzebuje instalacji na konkretnym urządzeniu mobilnym - smartfonie lub tablecie. Aplikacje mobilne dostępne są dla użytkowników na specjalnych platformach, zwanych sklepami. Każdy system ma swoją oddzielną platformę - sklep Play dla Androida i AppStore dla produktów Apple. Podział ten wymaga jednak stworzenia dwóch odrębnych aplikacji dopasowanych do konkretnego systemu, co generuje wyższe koszty. Można je ograniczyć, stosując nowoczesne narzędzie Google, czyli Flutter.Co to jest strona RWD?
Co to jest strona responsywna, określana skrótowo jako RWD (ang. responsive web design)? To strona internetowa, której wygląd automatycznie dostosowuje się do rozmiaru wyświetlacza urządzenia, na którym jest wyświetlana. W ten sposób poszczególne elementy, grafiki i przyciski mają rozdzielczość pasującą do rozdzielczości urządzenia. Dzięki temu użytkownik może w prosty i wygodny sposób korzystać ze wszystkich funkcjonalności strony zarówno na komputerze stacjonarnym, laptopie, smartfonie, jak i tablecie.Strony responsywne RWD zastąpiły strony mobilne, które tworzono wcześniej jako osobne strony przeznaczone na urządzenia mobilne. Obecnie bardziej opłaca się postawić na stronę responsywną, ponieważ jej aktualizowanie i zarządzanie nią jest znacznie łatwiejsze.Jakie zalety i wady ma aplikacja mobilna oraz strona responsywna?
Jakie są zalety i wady postawienia na aplikację mobilną oraz stronę responsywną RWD? Ich zestawienie prezentujemy poniżej:Aplikacje Mobilne |
Strony RWD |
---|---|
Zalety | Zalety |
|
|
Wady | Wady |
|
|
Dotarcie do klienta - aplikacja mobilna a strona responsywna
Czy łatwiej dotrzeć do klienta poprzez aplikacje mobilne, czy poprzez strony RWD? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ badania wskazują, że regularnie korzystamy tylko z kilku aplikacji, przede wszystkim tych do transportu oraz social mediów. Tym samym teoretycznie łatwiej dotrzeć do klienta poprzez stronę internetową, ponieważ:- nie wymaga ona instalacji ani aktualizacji po stronie użytkownika,
- jest dostępna na każdym urządzeniu, za pośrednictwem przeglądarki.
Bezpieczeństwo na pierwszym planie - aplikacja mobilna czy strona RWD?
Pod względem bezpieczeństwa nieco lepsze opinie zbierają aplikacje mobilne. Dlaczego? Ponieważ platformy, takie jak sklep Google oraz AppStore, w celu dołączenia danej aplikacji do sklepu, wymagają więcej zabezpieczeń niż strony responsywne.Rodzaje aplikacji mobilnych
Jakie aplikacje mobilne wyróżniamy pod kątem ich przeznaczenia? Przede wszystkim:- społecznościowe - służące do podtrzymywania kontaktu i dzielenia się różnorodnymi treściami aplikacje, na przykład takie jak Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Snapchat, WhatsApp;
- finansowe - są to głównie aplikacje bankowe, które pozwalają wykonywać różnorodne operacje na swoim koncie - przelewać pieniądze, doładować telefon, przeglądać historię wpływów i wydatków; ciekawym rozwiązaniem są także aplikacje pozwalające zarządzać domowym budżetem i gromadzić dowody wydatków bez papierowych paragonów;
- płatnicze - służące do dokonywania szybkich płatności online (PayPal, PayU);
- transportowe i nawigacyjne - aplikacje, które pozwalają wyznaczyć trasę pomiędzy konkretnymi punktami dla różnych środków transportu, np. Mapy Google, JakDojadę (wyznaczanie trasy dla środków komunikacji miejskiej); aplikacje te są na bieżąco aktualizowane o utrudnienia, korki i remonty;
- sportowe - pozwalające monitorować naszą aktywność fizyczną; wśród nich wyróżniają się Endomondo, Daily Yoga oraz Runtastic dla biegaczy; aplikacje na podstawie naszej lokalizacji monitorują trasę aktywności, a także czas jej trwania i orientacyjną liczbę spalonych kalorii;
- informacyjne - gromadzą ważne i interesujące treści z różnych serwisów informacyjnych, podzielone na różne kategorie; np. SQUID, Kiosk Google Play;
- do czytania e-book'ów i słuchania audiobook'ów, np. StoryTel, Legimi, Audioteka;
- multimedialne, np. YouTube, Spotify, Netflix;
- zakupowe - przeznaczone dla firm inwestujących w e-commerce, a zwłaszcza m-commerce, czyli handel online poprzez urządzenia mobilne; aplikacja mobilna umożliwia inwestycję w omnichannel, czyli połączenie zakupów z różnych kanałów - przykładami firm, które postawiły na omnichannel oraz oprogramowanie retail, są takie marki jak Carrefour, Netto, Tesco, a w branży kosmetycznej Rossmann.
Aplikacja mobilna czy strona responsywna - co wybrać?
Postępująca digitalizacja wymusza obecność w sieci także dla przedsiębiorców i sklepów. Aplikacja mobilna czy strona responsywna? Co będzie lepsze? Na to pytanie musisz odpowiedzieć z pomocą programistów, którzy przeanalizują Twój biznes pod kątem zapotrzebowania na rynku i zachowań użytkowników. W przypadku gdy oferujesz usługi cykliczne, warto zastanowić się nad aplikacją mobilną. Jeśli na początek nie chcesz ponosić dużych kosztów, lepsza będzie strona responsywna. Właścicielom sklepów z obszaru retail polecamy aplikacje mobilne, które pozwalają korzystać z geolokalizacji urządzenia użytkownika i w ten sposób zachęcać go do odwiedzin w sklepie stacjonarnym.FAQ
- Co to jest aplikacja mobilna? To aplikacja natywna, przeznaczona na urządzenia mobilne - tablety i smartfony - wymagająca instalacji na urządzeniu.
- Co to jest strona responsywna? To strona internetowa dostosowana pod względem wyglądu do urządzeń o różnych rozmiarach ekranu.
- Czy aplikacja mobilna może mieć wszystkie elementy strony RWD? Oczywiście - aplikacje mobilne są projektowane z uwzględnieniem specyfiki branży i potrzeb klienta - można wdrożyć w nich rozwiązania znane ze stron RWD oraz wiele innych.
- Czy aplikacje mobilne są bezpieczne? Aplikacje mobilne dostępne na platformach Google Play i AppStore są w pełni bezpieczne, ponieważ by aplikacja znalazła się w takim sklepie, musi spełnić szereg wymogów.
- Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej? Stworzenie aplikacji mobilnej to spore koszty, jednak dokładna wycena zależy od ilości pracy, testów, wdrożonych rozwiązań, branży i wielu innych aspektów.
- Jak pobrać aplikację mobilną? Aplikację mobilną pobiera się poprzez specjalną platformę zainstalowaną na konkretnym urządzeniu - sklep Play dla urządzeń z systemem Android oraz AppStore dla urządzeń marki Apple.
- Przykłady aplikacji mobilnych Aplikacji mobilnych na rynku jest coraz więcej - wśród nich wyróżniamy te społecznościowe (Facebook), nawigacyjne (mapy Google), zakupowe (Allegro, aplikacje sklepów wielkopowierzchniowych), finansowe (aplikacje banków) i wiele innych.
- Ile kosztuje strona RWD? Strona RWD jest znacznie tańsza od aplikacji mobilnej, ale warto się zastanowić, czy w celu przyciągnięcia klientów nie zdecydować się na oba rozwiązania.