18 marca , 2020
Design B2E B2B B2C
4 minutes

Aplikacja mobilna vs strona RWD – co lepsze?

Rafał Cyndler

Chcesz postawić na własną wizytówkę w Internecie i zastanawiasz się, czy lepsza będzie aplikacja mobilna, czy responsywna strona internetowa (RWD)? Zanim podejmiesz decyzję, powinieneś:

  • dowiedzieć się, co to jest aplikacja mobilna oraz strona RWD,
  • sprawdzić, z jakich urządzeń i rozwiązań korzystają Twoi potencjalni lub obecni klienci,
  • poznać wady i zalety aplikacji mobilnych oraz responsywnych stron internetowych.

Software house stworzy dla Ciebie zarówno aplikację mobilną, jak i responsywną stronę online, jednak musisz wiedzieć, co wybrać. Przeczytaj nasz poradnik i sprawdź, czy dla Twojego biznesu lepsza będzie aplikacja mobilna, czy strona responsywna RWD.

Co to jest aplikacja mobilna?

Co to jest aplikacja mobilna? To specjalne oprogramowanie, które do działania potrzebuje instalacji na konkretnym urządzeniu mobilnym - smartfonie lub tablecie. Aplikacje mobilne dostępne są dla użytkowników na specjalnych platformach, zwanych sklepami. Każdy system ma swoją oddzielną platformę - sklep Play dla Androida i AppStore dla produktów Apple. Podział ten wymaga jednak stworzenia dwóch odrębnych aplikacji dopasowanych do konkretnego systemu, co generuje wyższe koszty. Można je ograniczyć, stosując nowoczesne narzędzie Google, czyli Flutter.

Co to jest strona RWD?

Co to jest strona responsywna, określana skrótowo jako RWD (ang. responsive web design)? To strona internetowa, której wygląd automatycznie dostosowuje się do rozmiaru wyświetlacza urządzenia, na którym jest wyświetlana. W ten sposób poszczególne elementy, grafiki i przyciski mają rozdzielczość pasującą do rozdzielczości urządzenia. Dzięki temu użytkownik może w prosty i wygodny sposób korzystać ze wszystkich funkcjonalności strony zarówno na komputerze stacjonarnym, laptopie, smartfonie, jak i tablecie.

Strony responsywne RWD zastąpiły strony mobilne, które tworzono wcześniej jako osobne strony przeznaczone na urządzenia mobilne. Obecnie bardziej opłaca się postawić na stronę responsywną, ponieważ jej aktualizowanie i zarządzanie nią jest znacznie łatwiejsze.

Jakie zalety i wady ma aplikacja mobilna oraz strona responsywna?

Jakie są zalety i wady postawienia na aplikację mobilną oraz stronę responsywną RWD? Ich zestawienie prezentujemy poniżej:

Aplikacje Mobilne

Strony RWD

Zalety Zalety
  • duże możliwości rozbudowy
  • działanie również offline,
  • płatne aplikacje mobilne mają większy potencjał zarobkowy od stron www z płatnym dostępem
  • dużo lepszy User Experience - można dostosować aplikację do oczekiwań użytkownika niemal w 100%
  • możliwość korzystania z łączności Bluetooth, aparatu, geolokalizacji
  • ikona aplikacji na ekranie urządzenia przypomina o istnieniu aplikacji
  • możliwość wyświetlania powiadomień PUSH
  • łatwość obsługi - aplikacje mobilne są budowane pod konkretny interfejs, znany użytkownikowi, dlatego ten wie, jak z nich korzystać
  • posiadanie aplikacji to pewnego rodzaju prestiż
  • brak konieczności instalacji i aktualizacji przez użytkownika
  • działanie na urządzeniu niezależnie od systemu i przeglądarki
  • czytelność oraz przejrzystość
  • atrakcyjny wygląd
  • wsparcie dla pozycjonowania
  • jeden adres URL i jeden kod Google Analytics
  • rozwiązanie tańsze od inwestycji w natywne aplikacje mobilne
Wady Wady
  • duże koszty,
  • konieczność instalacji i aktualizacji przez użytkownika,
  • konieczność tworzenia odrębnych aplikacji na różne systemy lub postawienie na aplikację hybrydową bądź wprowadzony przez Google Flutter.
  • brak działania w trybie offline,
  • gorszy User Experience,
  • brak dostępu do danych i zawartości smartfona,
  • użytkownik może nie zapamiętać adresu URL naszej witryny i nigdy nie wrócić,
  • mniejsza szybkość ładowania.

Dotarcie do klienta - aplikacja mobilna a strona responsywna

Czy łatwiej dotrzeć do klienta poprzez aplikacje mobilne, czy poprzez strony RWD? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ badania wskazują, że regularnie korzystamy tylko z kilku aplikacji, przede wszystkim tych do transportu oraz social mediów. Tym samym teoretycznie łatwiej dotrzeć do klienta poprzez stronę internetową, ponieważ:

  • nie wymaga ona instalacji ani aktualizacji po stronie użytkownika,
  • jest dostępna na każdym urządzeniu, za pośrednictwem przeglądarki.

Z drugiej strony jednak strony RWD nie działają bez dostępu do Internetu (w przeciwieństwie do aplikacji mobilnych), a adres URL łatwo zapomnieć. Gdy użytkownik już zainstaluje aplikację, to ikona na wyświetlaczu będzie mu o niej regularnie przypominać. Zanim zdecydujemy się na konkretne rozwiązanie, warto wstępnie zbadać, z jakich kanałów korzystają nasi obecni i potencjalni klienci - czy wolą aplikacje mobilne, czy może responsywne strony.

Alternatywą są PWA, czyli Progressive Web Apps. Są to aplikacje dostępne w przeglądarce, które do złudzenia przypominają aplikacje mobilne, a ponadto umożliwiają na przykład wyświetlanie powiadomień PUSH na telefonie użytkownika. W ten sposób redukują problem instalacji, który zwiększa współczynnik odrzuceń w przypadku aplikacji mobilnych.

Bezpieczeństwo na pierwszym planie - aplikacja mobilna czy strona RWD?

Pod względem bezpieczeństwa nieco lepsze opinie zbierają aplikacje mobilne. Dlaczego? Ponieważ platformy, takie jak sklep Google oraz AppStore, w celu dołączenia danej aplikacji do sklepu, wymagają więcej zabezpieczeń niż strony responsywne.

Rodzaje aplikacji mobilnych

Jakie aplikacje mobilne wyróżniamy pod kątem ich przeznaczenia? Przede wszystkim:

  • społecznościowe - służące do podtrzymywania kontaktu i dzielenia się różnorodnymi treściami aplikacje, na przykład takie jak Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Snapchat, WhatsApp;
  • finansowe - są to głównie aplikacje bankowe, które pozwalają wykonywać różnorodne operacje na swoim koncie - przelewać pieniądze, doładować telefon, przeglądać historię wpływów i wydatków; ciekawym rozwiązaniem są także aplikacje pozwalające zarządzać domowym budżetem i gromadzić dowody wydatków bez papierowych paragonów;
  • płatnicze - służące do dokonywania szybkich płatności online (PayPal, PayU);
  • transportowe i nawigacyjne - aplikacje, które pozwalają wyznaczyć trasę pomiędzy konkretnymi punktami dla różnych środków transportu, np. Mapy Google, JakDojadę (wyznaczanie trasy dla środków komunikacji miejskiej); aplikacje te są na bieżąco aktualizowane o utrudnienia, korki i remonty;
  • sportowe - pozwalające monitorować naszą aktywność fizyczną; wśród nich wyróżniają się Endomondo, Daily Yoga oraz Runtastic dla biegaczy; aplikacje na podstawie naszej lokalizacji monitorują trasę aktywności, a także czas jej trwania i orientacyjną liczbę spalonych kalorii;
  • informacyjne - gromadzą ważne i interesujące treści z różnych serwisów informacyjnych, podzielone na różne kategorie; np. SQUID, Kiosk Google Play;
  • do czytania e-book'ów i słuchania audiobook'ów, np. StoryTel, Legimi, Audioteka;
  • multimedialne, np. YouTube, Spotify, Netflix;
  • zakupowe - przeznaczone dla firm inwestujących w e-commerce, a zwłaszcza m-commerce, czyli handel online poprzez urządzenia mobilne; aplikacja mobilna umożliwia inwestycję w omnichannel, czyli połączenie zakupów z różnych kanałów - przykładami firm, które postawiły na omnichannel oraz oprogramowanie retail, są takie marki jak Carrefour, Netto, Tesco, a w branży kosmetycznej Rossmann.

Nawet władze państwowe zachęcają do korzystania z aplikacji mobilnych, takich jak mObywatel, Granica czy iPolak.

Aplikacja mobilna czy strona responsywna - co wybrać?

Postępująca digitalizacja wymusza obecność w sieci także dla przedsiębiorców i sklepów. Aplikacja mobilna czy strona responsywna? Co będzie lepsze? Na to pytanie musisz odpowiedzieć z pomocą programistów, którzy przeanalizują Twój biznes pod kątem zapotrzebowania na rynku i zachowań użytkowników. W przypadku gdy oferujesz usługi cykliczne, warto zastanowić się nad aplikacją mobilną. Jeśli na początek nie chcesz ponosić dużych kosztów, lepsza będzie strona responsywna. Właścicielom sklepów z obszaru retail polecamy aplikacje mobilne, które pozwalają korzystać z geolokalizacji urządzenia użytkownika i w ten sposób zachęcać go do odwiedzin w sklepie stacjonarnym.

FAQ

  • Co to jest aplikacja mobilna? To aplikacja natywna, przeznaczona na urządzenia mobilne - tablety i smartfony - wymagająca instalacji na urządzeniu.
  • Co to jest strona responsywna? To strona internetowa dostosowana pod względem wyglądu do urządzeń o różnych rozmiarach ekranu.
  • Czy aplikacja mobilna może mieć wszystkie elementy strony RWD? Oczywiście - aplikacje mobilne są projektowane z uwzględnieniem specyfiki branży i potrzeb klienta - można wdrożyć w nich rozwiązania znane ze stron RWD oraz wiele innych.
  • Czy aplikacje mobilne są bezpieczne? Aplikacje mobilne dostępne na platformach Google Play i AppStore są w pełni bezpieczne, ponieważ by aplikacja znalazła się w takim sklepie, musi spełnić szereg wymogów.
  • Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej? Stworzenie aplikacji mobilnej to spore koszty, jednak dokładna wycena zależy od ilości pracy, testów, wdrożonych rozwiązań, branży i wielu innych aspektów.
  • Jak pobrać aplikację mobilną? Aplikację mobilną pobiera się poprzez specjalną platformę zainstalowaną na konkretnym urządzeniu - sklep Play dla urządzeń z systemem Android oraz AppStore dla urządzeń marki Apple.
  • Przykłady aplikacji mobilnych Aplikacji mobilnych na rynku jest coraz więcej - wśród nich wyróżniamy te społecznościowe (Facebook), nawigacyjne (mapy Google), zakupowe (Allegro, aplikacje sklepów wielkopowierzchniowych), finansowe (aplikacje banków) i wiele innych.
  • Ile kosztuje strona RWD? Strona RWD jest znacznie tańsza od aplikacji mobilnej, ale warto się zastanowić, czy w celu przyciągnięcia klientów nie zdecydować się na oba rozwiązania.

Poszukujesz specjalistów od stron responsywnych i aplikacji mobilnych? Wybierz naz zespół!

Pomożemy zaprojektować Twój sukces.