25 marca , 2020
Design B2E B2B B2C
4 minutes

Co to jest aplikacja hybrydowa?

Rafał Cyndler

Co to jest aplikacja hybrydowa?

Różnorodne aplikacje mobilne i webowe zdominowały rynek, a każdy z nas ma zainstalowane w telefonie jakieś aplikacje. Wśród nich znajdują się także aplikacje hybrydowe. Co to jest aplikacja hybrydowa, czym różni się od innych rozwiązań i jakie ma zalety oraz dlaczego warto na nią postawić? Poznaj wszystkie tajniki aplikacji hybrydowych i zastanów się, czy nie będzie odpowiednim oprogramowaniem także dla Twojej firmy lub sklepu.

Aplikacja hybrydowa to aplikacja mobilna, która w pełni korzysta z rozwiązań używanych do tworzenia aplikacji webowych, ale jednocześnie, tak jak aplikacje natywne, ma dostęp do funkcji telefonu (takich jak GPS, aparat, kalendarz, NFC) i wymaga instalacji na urządzeniu. Aplikacje hybrydowe buduje się w jednej technologii, ale zastosowane narzędzia umożliwiają tworzenie aplikacji na wiele platform. Dzięki temu aplikacja hybrydowa może pracować zarówno na urządzeniach z systemem Android, jak i na platformie iOS.

Dla kogo jest aplikacja hybrydowa?

Aplikacja hybrydowa sprawdzi się przede wszystkim w przypadku firm, które chcą promować swoje usługi na rynku mobilnym, ale nie wiedzą, w jakie rozwiązanie zainwestować, a nie chcą wydawać bardzo wysokich kwot. Aplikacja hybrydowa jest tańsza od rozwiązania natywnego, dedykowanego dla konkretnej platformy (iOS albo Android) i nie wymaga tworzenia dwóch różnych rozwiązań. Dzięki temu upragnioną aplikację czy też mobilne oprogramowanie retail możemy zyskać znacznie szybciej i niższym kosztem. Jeśli nie potrzebujesz aplikacji z zaawansowanymi funkcjami, to programiści stworzą dla Ciebie aplikację hybrydową na miarę potrzeb. Warto wspomnieć, że również Flutter, czyli nowe narzędzie Google, umożliwia szybsze i tańsze tworzenie aplikacji na różne platformy, dlatego możesz wybrać rozwiązanie najlepsze dla swojej firmy czy sklepu.

Wady i zalety aplikacji hybrydowych

Jak każde rozwiązanie, aplikacje hybrydowe mają swoje wady i zalety. Dlaczego warto na nie postawić? Ponieważ:

  • stworzenie aplikacji hybrydowej jest tańsze i szybsze od postawienia aplikacji natywnej na dwa odrębne systemy,
  • aplikacje hybrydowe umożliwiają komunikację z urządzeniem użytkownika (poprzez Bluetooth, beacony, NFC, lokalizację, aparat),
  • aplikacja hybrydowa jest responsywna - jej wygląd dopasowuje się do rozmiaru ekranu smartfonów czy tabletów,
  • hybryda może działać online,
  • w razie potrzeby część aplikacji hybrydowej można napisać natywnie,
  • aplikacja hybrydowa jest łatwa w napisaniu oraz aktualizacji,
  • pod względem wyglądu aplikacje hybrydowe nie różnią się od tych natywnych.

Czy aplikacja hybrydowa ma jakieś wady? W przypadku rozbudowanych aplikacji możliwe, że będzie działała mniej płynnie niż aplikacje natywne, jednak jeśli zależy nam na prostej aplikacji, to w zupełności wystarczy rozwiązanie hybrydowe.

Hybrid vs Native

Co wybrać - aplikację hybrydową czy natywną? To zależy od naszych oczekiwań. Jeśli mamy duży budżet i chcemy mieć aplikację, która działa szybko niezależnie od stopnia jej rozbudowania, warto postawić na rozwiązanie natywne. Wówczas trzeba mieć jednak pewność, że użytkownicy będą z niej w miarę regularnie korzystać - tak może być np. w przypadku aplikacji na rynku m-commerce. Jeśli mamy ograniczony budżet, aplikacja hybrydowa zbudowana poprzez Flutter lub język Java będzie w zupełności wystarczająca.

Hybrid vs PWA

Czym różni się aplikacja hybrydowa od aplikacji progresywnej, określanej też jako PWA (Progressive Web App)? Aplikacja progresywna dostępna jest w przeglądarce internetowej i nie wymaga instalacji na urządzeniu. Do złudzenia przypomina jednak aplikacje mobilne ze względu na:

  • własną ikonę,
  • możliwość jej przypięcia do ekranu głównego.

Co lepiej wybrać - aplikację mobilną hybrydową czy PWA? Jeśli nie masz fachowej wiedzy w zakresie aplikacji, skontaktuj się z ekspertami w tej dziedzinie. Programiści, zatrudniani przez firmy typu software house, podpowiedzą Ci, jakie rozwiązanie będzie lepsze w Twoim przypadku.

Przykładowe aplikacje hybrydowe

Czy wiesz, że z aplikacji hybrydowych korzysta wiele znanych Ci firm? Prawdopodobnie i Ty masz na swoim smartfonie lub tablecie takie aplikacje. Wśród marek korzystających z rozwiązań hybrydowych znajdują się:

  • Twitter,
  • Evernote,
  • Amazon,
  • Instagram,
  • Uber,
  • Gmail.

Postaw na aplikacje hybrydowe i nie daj się konkurencji

Digitalizacja wkracza zarówno do naszego życia prywatnego, jak i zawodowego, a także wpływ na sposób robienia zakupów. Coraz więcej transakcji jest finalizowanych online, i to za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Właśnie dlatego warto zdecydować się na aplikacje mobilne, które pozwalają na bieżąco komunikować się z klientami, zarządzać promocjami i rabatami, a także tworzyć spersonalizowane oferty dla konkretnego użytkownika. Jeśli i Ty chcesz stworzyć aplikację hybrydową dla swojego biznesu, zapraszamy do kontaktu.

FAQ

  • Co to są aplikacje hybrydowe? Aplikacje hybrydowe to oprogramowania instalowane na urządzeniach mobilnych, tworzone jednocześnie na różne systemy (iOS i Android).
  • Ile kosztuje aplikacja hybrydowa? Aplikacja hybrydowa jest znacznie tańsza od aplikacji natywnej, ale całkowity koszt jej stworzenia należy ustalać indywidualnie z programistami, na podstawie konkretnego projektu rozwiązań.
  • Przykładowe aplikacje hybrydowe Z aplikacji hybrydowych korzystamy na co dzień. Są to np. Twitter, Amazon, Gmail czy Uber i Instagram.
  • Czy aplikacja hybrydowa zastąpi stronę internetową? Aplikacja hybrydowa i strona internetowa mają inne funkcje, dlatego aplikacja hybrydowa nie zastąpi stron internetowych, które mają rolę informacyjną.
  • Zalety hybrydy Zalety aplikacji hybrydowej to przede wszystkim niższe koszty i możliwość szybkiego stworzenia aplikacji na różne systemy.
  • Wady aplikacji hybrydowych Aplikacja hybrydowa najlepiej sprawdzi się przy mniej rozbudowanych aplikacjach, ponieważ te skomplikowane mogą działać mniej płynnie
  • Kto skorzysta z aplikacji hybrydowych? Aplikacja hybrydowa to znakomite rozwiązanie dla firm, które dopiero wchodzą na rynek i nie chcą wydawać dużej ilości środków oraz tracić czasu na konstruowanie aplikacji natywnej.