1 listopada , 2019
Analityka B2E B2B B2C
5 minutes

Aplikacje mobilne w Twojej firmie, jak mogą pomóc.

Maciej Krasuski

Każdego dnia przed Tobą i Twoją firmą stawiane są nowe wyzwania. Większości z nich da się rozwiązać w sposób prosty za pomocą narzędzi, które już posiadamy. A co z tymi niestandardowymi? Może się zdarzyć, że pojawi się nowa moda wśród klientów lub konkurencja wprowadzi nowe produkty. Jak przyciągnąć klienta właśnie do nas?

Cele reklamowe

Po pierwsze, należy zastanowić się co mamy do wykorzystania już teraz. Najczęściej na pierwszy ogień w walce o klienta wystawiana jest reklama. Dzięki niej możemy dotrzeć do klienta na wiele sposobów: poprzez gazety, ulotki, telewizję, czy też Internet. Nie wszystkie środki przyniosą natychmiastowe efekty a na dodatek niektóre z nich cechować się będzie znacznym kosztem realizacji. Reklama w telewizji czy też szeroko zakrojona kampania Internetowa pochłoną dużą część naszego budżetu, a skutki ich działania i tak zostaną rozłożone w czasie.

Jak aplikacja wpływa na postrzeganie marki i proces zakupowy

Przychodzi pora odpowiedzieć na pytanie: Czego tak naprawdę szukamy? Jeżeli naszym celem jest dotarcie do konkretnego grona odbiorców, a zarazem chcemy to zrobić w nietypowy sposób, warto zwrócić uwagę na stworzenie aplikacji mobilnej.

Dlaczego właśnie o nich wspominam? Wystarczy się rozejrzeć. Każdy z nas ma smartfona z jednym z dwóch najpopularniejszych systemów operacyjnych. Nieważne czy jest to urządzenie z Androidem czy iOS-em, korzystamy z nich na co dzień i często nie zauważamy jaki drzemie w nich potencjał. Bardzo ważne jest zrozumienie, że nasi klienci równie często jak my korzystają ze smarfonów. Zastanówmy się ile razy sięgamy po telefon w ciągu dnia szukając aplikacji do muzyki, map, czy chociażby przeglądając portale społecznościowe. Wykorzystanie naszych codziennych nawyków to klucz do dotarcia do naszego odbiorcy.

Aplikacja mobilna kontra strona www

Na co dzień spotykam się z podejściem naszych klientów, że strona firmowa spełnia wszystkie oczekiwania. Firmy często uważają, że można dostosować stronę www do każdego urządzenia przy odpowiednim zaprojektowaniu. Nie zgadzam się z taką opinią. Aplikacja mobilna ma dużą przewagę nad stroną webową w dotarciu do klienta. Czemu? Tak jak już wspomniałem, po telefon sięgamy setki razy w ciągu dnia. Dużo rzadziej wchodzimy na strony Internetowe, a jeżeli już z nich korzystamy to niekoniecznie mamy czas na dłuższy pobyt.

Zachowania użytkownika urządzenia mobilnego

Dla zabieganego klienta cały proces wejścia przez przeglądarkę na naszą stronę firmową oraz znalezienie interesującej go części portalu, by zapoznać się z informacjami np. o najnowszych promocjach – to zdecydowanie zbyt długo. Aplikacja znacznie skraca czas przejścia do interesujących nas wiadomości lub funkcjonalności. Dotarcie do ważnych dla klienta promocji może zmniejszyć się z kilku minut do kilku sekund. Widać różnicę, prawda? Rozwiązuje się także problem z załadowaniem strony co zwykle znacznie wydłuża czas oczekiwania, szczególnie przy wolnym transferze danych. Jak już wspomniałem, dla zabieganego klienta to duża różnica.

Kolejnym mocnym plusem aplikacji jest prostota jej używania. Większość wyświetlaczy telefonów mierzy około 5 cali, często praca ze stroną internetową na takiej wielkości ekranu męczy. Aplikacja może być zaprojektowana tak, by nie tylko nie męczyła odbiorcy, ale także wykorzystywać w pełni specyfikę pracy na telefonie. Nie można zapominać, że to właśnie na urządzeniach mobilnych najbardziej liczy się łatwość pracy w warunkach poza biurem czy domem. Mobilność i rozmiar urządzenia powoduje, że to co sprawdza się na stacjonarnych urządzeniach nie ma praktycznego zastosowania na telefonach.

Podsumowanie

Zatem jak wykorzystać możliwości urządzeń mobilnych? Podsumowując, obserwujmy zachowania naszego klienta. Najlepsza forma dotarcia do niego to zaprezentowanie naszego produktu w takim miejscu, by sam do niego wracał. Telefon mamy cały czas przy sobie bez różnicy na porę dnia czy wykonywane czynności. Moim zdaniem najlepszym wyborem jest właśnie aplikacja w telefonie, która setki razy w ciągu dnia pojawi się przez jego oczami, a notyfikacje push będą dodatkowym przypomnieniem o naszym produkcie lub marcie.