25 stycznia , 2020
Digitalizacja Design Lojalizacja B2E B2B B2C
8 minutes

Co to jest aplikacja natywna?

Rafał Cyndler

Aplikacja natywna - co to jest?

Aplikacja natywna, czyli jaka? Kiedy na nią postawić i dlaczego? Jeśli szukasz oprogramowania dla swojego biznesu, musisz poznać zalety i wady aplikacji natywnych, by wiedzieć, czy opłaca Ci się w nie inwestować. Czas na podróż po tajnikach aplikacji natywnych z programistami Exaco!

Co to znaczy, że aplikacja jest natywna? To taka aplikacja, która:

  • przeznaczona jest na jedną, konkretną platformę - iOS lub Android - i dla każdej platformy trzeba tworzyć kod od początku, w odpowiednim języku (Java i Kotlin dla aplikacji na system Android i Objective-C oraz Swift dla platform iOS);
  • wykorzystuje natywne funkcje urządzenia, czyli te wbudowane przez producenta, na przykład:
    • aparat,
    • GPS,
    • czytnik linii papilarnych
    • antenę NFC.

Dla kogo jest aplikacja natywna?

Jeśli prowadzisz własną firmę, sklep internetowy lub zarządzasz sklepem wielkopowierzchniowym i szukasz zaawansowanej aplikacji, która:

  • łączy się z urządzeniem klienta, wykorzystując lokalizację,
  • działa szybko i bez zakłóceń,
  • oferuje spójne wrażenia i wysoki User Experience,

to aplikacja natywna jest skrojona na miarę Twoich potrzeb. Sprawdzi się wśród tych firm, które poszukują zaawansowanego i rozbudowanego rozwiązania do tworzenia promocji, ofert marketingowych czy komunikacji z klientem.

Wady i zalety aplikacji natywnych

Jak każde rozwiązanie z zakresu IT aplikacja natywna nie jest idealna i sprawdzi się w określonych sytuacjach. Jakie wady i zalety ma aplikacja natywna? Przedstawiliśmy je w formie tabeli:

Zalety: Wady:
  • duża wydajność,
  • duży koszt,
  • wysoki poziom User Experience,
  • konieczność pisania kodu odrębnie dla każdej platformy,
  • duże możliwości wykrycia błędów podczas testów,
  • długi czas realizacji,
  • interfejs znany użytkownikowi - typowy dla danego systemu operacyjnego,
  • konieczność instalacji na urządzeniu użytkownika oraz aktualizacji.
  • szybki dostęp do danych,
  • duże możliwości rozbudowy
  • pełen dostęp do funkcji urządzenia,
  • łatwiejszy zarobek - aplikacja natywna angażuje odbiorców i “przypomina” o sobie poprzez ikonę na urządzeniu oraz możliwość wyświetlania powiadomień,
  • możliwość wydajnej obsługi nawet zaawansowanych animacji i operacji.

Jak widać, aplikacja natywna ma więcej zalet i wad. Indywidualna decyzja, jakie oprogramowanie retail wybrać, zależy jednak od osobistych preferencji.

Native vs Hybrid

Czym jest aplikacja hybrydowa? To taka aplikacja, która tworzona jest jednocześnie na dwa systemy - Android i iOS. Programiści piszą jeden kod, który następnie jest jedynie dostosowywany do konkretnej platformy. Na co zatem postawić - na aplikację natywną czy hybrydową? Oto jest pytanie! By wybrać właściwe rozwiązanie dla m-commerce, warto rozważyć następujące kwestie:

  1. Czy zależy nam na czasie?
  2. Jakimi środkami finansowymi dysponujemy?
  3. Z jakich urządzeń korzystają nasi klienci i w jaki sposób - czy preferują aplikacje mobilne, czy webowe (internetowe), dostępne w przeglądarce?
  4. Jakimi cechami wyróżnia się grupa docelowa (zwłaszcza pod względem wieku, płci, wykształcenia)?
  5. Czy chcemy, by aplikacja korzystała z funkcji urządzenia?
  6. Czy potrzebujemy zaawansowanego rozwiązania?

W przypadku ograniczonego budżetu można zdecydować się na aplikacją hybrydową, nawet taką stworzoną przy zastosowaniu Fluttera, nowego narzędzia Google dystrybuowanego w trybie open source. Użytkownik tak naprawdę nie odczuje różnicy, ale nasze firmowe konto już jak najbardziej. Co więcej, pracownicy zatrudniani przez software house często potrafią podpowiedzieć, na co się zdecydować, jeśli sam nie masz odpowiedniej wiedzy.

Native vs PWA

Na rynku rozwiązań mobilnych możemy znaleźć jeszcze jeden rodzaj aplikacji. To tzw. Progressive Web Apps, czyli w skrócie PWA. Są to interaktywne strony internetowe, dostępne za pośrednictwem przeglądarki, które jednak w pewnym zakresie przypominają aplikacje mobilne, ponieważ:

  • mogą się komunikować z urządzeniem w ograniczonym zakresie, np. wyświetlać powiadomienia na ekranie urządzenia,
  • można je przypiąć do ekranu startowego w formie ikony, by o nich nie zapomnieć.

Jeśli nie potrzebujemy skomplikowanych i zaawansowanych animacji, to być może PWA będzie dla nas lepszym rozwiązaniem, ponieważ zapewnia:

  • większą dostępność - poprzez przeglądarkę, niezależnie od urządzenia,
  • w pewnym stopniu - komunikację z urządzeniem użytkownika.

Przykłady aplikacji natywnych

Najprostszymi przykładami aplikacji natywnych są gry na urządzenia mobilne - tablety i smartfony. Dlaczego w takim przypadku inwestuje się w aplikacje natywne? Ponieważ w przypadku urządzeń mobilnych gry dostępne w przeglądarce nie mają racji bytu. Co więcej, gry zazwyczaj oparte są o zaawansowane animacje, dlatego też nie sprawdzi się również aplikacja hybrydowa, która działałaby wolniej i mniej płynnie.

FAQ

  • Co to są aplikacje natywne? To aplikacje przeznaczone na urządzenia o konkretnym systemie operacyjnym, korzystające z wbudowanych funkcji tabletu lub telefonu.
  • Ile kosztuje aplikacja natywna? Cena aplikacji natywnej zależy od stopnia skomplikowania wdrożonych rozwiązań - całkowity koszt można podać dopiero po kontakcie z programistami i przekazaniu swoich potrzeb.
  • Przykładowe aplikacje natywne Najpopularniejsze aplikacje natywne to gry na urządzenia mobilne.
  • Czy aplikacja natywna zastąpi stronę internetową? Aplikacje natywne nie zastąpią stron internetowych, ponieważ spełniają inną funkcję - strony internetowe mają funkcję informacyjną, a poprzez aplikacje mobilne właściciel firmy chce się komunikować z użytkownikiem i zapewnić interakcję.
  • Zalety aplikacji natywnych Zalety aplikacji natywnych to m.in. dużą wydajność i takie same możliwości rozbudowy, wysoki User Experience oraz dostęp do funkcji urządzenia, na którym są zainstalowane.
  • Wady aplikacji natywnych Największa wada aplikacji natywnych to duży koszt i długi czas budowy aplikacji.
  • Kto skorzysta z aplikacji natywnych? Aplikacje natywne przeznaczone są dla tych firm, którym zależy na oprogramowaniu o dużej wydajności, możliwościach rozbudowy i wysokim współczynniku konwersji. Aplikacja natywna przyda się przedsiębiorcom z różnych branż, w tym z branży retail. W takie rozwiązania zainwestowało już wiele firm z branży, np. Lidl, Netto i inne.