19 lutego , 2020
Marketing Analityka Digitalizacja Design Lojalizacja B2B B2C
9 minutes

Czy m-commerce ma przyszłość w Polsce?

Kamil Grzejek

Co to jest m-commerce?

Wśród osób w wieku 15-24 lata 67% osób deklaruje robienie zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Czy to oznacza, że mobile commerce w Polsce się opłaca? Oczywiście. Perspektywy rozwoju rynku m-commerce są coraz większe, postępuje digitalizacja, a technologia wciąż się rozwija. Co więcej, w dorosłość wkracza pokolenie wychowane w otoczeniu nowoczesnych technologii, w tym wszechobecnych smartfonów, dla których robienie zakupów mobilnych nie jest niczym nadzwyczajnym. Dlaczego jednak warto zainwestować w m-commerce, aplikacje dedykowane i oprogramowania dla sklepów?

Mobile commerce (inaczej m-commerce lub mcommerce) to segment e-commerce, czyli handlu w internecie, który wyróżnia urządzenie, za pomocą którego dochodzi do finalizacji transakcji. W przypadku mobile commerce jest to smartfon lub tablet.

Jak wynika z raportu “E-commerce w Polsce 2019” stworzonego przez Genius, 61% użytkowników przynajmniej raz wykorzystało smartfon do robienia zakupów online.

Jakie są perspektywy rynku m-commerce w Polsce?

E-commerce w Polsce 2019,Gemius, https://eizba.pl/wp-content/uploads/2019/07/raport_GEMIUS_2019-1.pdf, s.186

Według raportu Gemius wśród osób w wieku 15-24 lata ponad 80% chociaż raz zrobiło zakupy na urządzeniu mobilnym. To oznacza, że perspektywy mobile commerce są obiecujące. Istotne jest jednak nie tylko podejście internautów, ale także sprzedawców, którzy powinni inwestować w nowoczesne oprogramowania i aplikacje retail, dzięki którym konsumenci bez problemu sfinalizują transakcję na urządzeniu mobilnym. Z jakimi problemami spotykają się użytkownicy? Przede wszystkim z:

  • niewygodnymi formularzami,
  • niedostosowaniem wyglądu do wielkości ekranu smartfona,
  • brakiem aplikacji mobilnej (co doskwiera głównie osobom młodym, w wieku 15-24 lat),
  • niewygodnym sposobem płatności,
  • zbyt wolnym łączem internetowym,
  • za dużą liczbą operacji / czynności do sfinalizowania zakupów.

Perspektywy handlu m-commerce w Polsce zależą zatem także od przedsiębiorców. Jeśli ci zainwestują w nowoczesne rozwiązania retail czy aplikacje webowe, z pewnością przyciągną nowych klientów, otwartych na zakupy mobilne. Z danych PMR Research wynika, że w 2022 roku polski handel e-commerce może być wart 72 miliardy złotych. Z kolei z raportu Gemius wynika, że wartość handlu mobilnego w Polsce rośnie o 100% rok do roku.

Czy m-commerce się opłaca?

Postępująca digitalizacja wymusza na przedsiębiorcach zmiany, także te w kierunku m-commerce. Szczególnie młodzi ludzie nie rozstają się ze swoimi smartfonami. Za ich pomocą nie tylko komunikują się ze światem, ale coraz częściej robią także zakupy. Liczby potwierdzają, że wejście na rynek mobile commerce to opłacalny krok. Oferując konsumentom możliwość dokonywania zakupów 24/7, zwiększasz dostępność swojej oferty i powiększasz potencjalny wolumen sprzedaży.

Zaufaj Exaco i wejdź na rynek m-commerce!

By jednak wejść na rynek m-commerce, warto poczynić pewne kroki technologiczne - wdrożyć nowoczesne metody płatności, dostosować stronę do urządzeń mobilnych, zainwestować w oprogramowanie retail. W takim rozwoju z powodzeniem pomaga przedsiębiorcom software house Exaco, proponując takie rozwiązania, jak:

  • tworzenie aplikacji webowych - Progressive Web Application,
  • projektowanie dedykowanych aplikacji mobilnych.

Dzięki wsparciu naszych programistów wdrożysz niezbędny w dzisiejszych czasach omnichannel, usprawnić działania marketingowe, znajdziesz nowych klientów i zwiększysz lojalność obecnych. Zapraszamy do kontaktu!

FAQ

  • Czy m-commerce to to samo, co e-commerce? Nie. M-commerce to segment e-commerce, ponieważ e-commerce to zakupy w internecie w ogóle, a mobile commerce to zakupy online dokonywane poprzez urządzenia mobilne.
  • Czy m-commerce się opłaca? Opłacalność m-commerce potwierdzają liczby - raport Worldpay wskazuje, że wartość handlu mobile commerce w Polsce wzrośnie w 2021 roku do 15 miliardów złotych. To wystarczający powód, by w niego zainwestować.
  • Czy e-zakupy są popularne w Polsce? W 2019 roku 62% użytkowników kupowało w internecie. To o 6 punktów procentowych więcej niż w roku 2018, co potwierdza, że zakupy online w Polsce z roku na rok zyskują na popularności.