17 listopada , 2019
Marketing
Lojalizacja
B2B
B2C
15 minutes
Dedykowane oprogramowanie dla Retail – dlaczego warto?

Kamil Grzejek
Oprogramowanie dla retail - spełnij oczekiwania klientów
Klientom sklepów w XXI wieku trzeba zaoferować coś więcej niż szeroki asortyment. W tym celu warto postawić na oprogramowanie dla retail, czyli sklepów wielkopowierzchniowych i sieciowych. Pozwala ono nie tylko przyciągnąć nowych klientów, ale także zarządzać poszczególnymi sklepami i ich zaopatrzeniem. Jakie aplikacje retail warto wybrać i dlaczego? Czy rozwiązania retail to przyszłość branży, czy może teraźniejszość? Współczesny konsument jest niecierpliwy i wymagający - chce zrobić zakupy szybko, najlepiej online i z dostawą do domu, dlatego do stacjonarnych supermarketów zagląda coraz rzadziej. Co zrobić, by go przyciągnąć? W tym celu właściciele marketów wielkopowierzchniowych i dyskontów inwestują w oprogramowanie dla sklepu - dedykowane aplikacje webowe i mobilne. Dzięki nim mogą realizować wiele zadań, zarówno tych marketingowych, jak i związanych z zarządzaniem sklepem.Postępująca digitalizacja w branży retail - to już się dzieje!
Współcześnie interakcja klienta z marką przebiega zupełnie inaczej niż jeszcze kilkanaście lat temu, gdy dostęp do Internetu mieliśmy głównie na urządzeniach stacjonarnych. Obecnie każdy może surfować w sieci za pomocą smartfonu. Dlatego klienci najczęściej poznają markę online, a nie w stacjonarnym sklepie. W ten sposób zaciera się granica pomiędzy sprzedażą stacjonarną a e-commerce. Tym samym, wskutek digitalizacji, również reklamy zmieniły swoje oblicze - dziś powinny trafiać nie tylko do telewizji, ale najlepiej prosto na ekran telefonu. Taką opcję umożliwia właśnie oprogramowanie dla retail, najlepiej w postaci aplikacji mobilnej lub webowej. Tzw. powiadomienia push, wyświetlające się na pasku powiadomień, informują konsumenta o promocjach, rabatach czy konkursach, które mogą go zainteresować. W ten sposób powstał nowy kanał komunikacji z klientem. Rozwiązania mobilne umożliwiają pokonać konkurencję i dotrzeć do klienta szybciej niż inni, przyciągając go w ten sposób i budując długotrwałe relacje. Wszystko dlatego, że oparte na sztucznej inteligencji oprogramowanie dla retail jest znacznie bardziej skuteczne niż cały sztab specjalistów z zakresu marketingu - działa po prostu szybciej.Aplikacja mobilna zamiast gazetki reklamowej!
Pamiętasz czasy gazetek reklamowych? Kiedy w nich szukało się promocji i rabatów? Dziś powoli zastępują je aplikacje na smartfony, które pozwalają:- zapoznać się z ofertą Twojego sklepu,
- skorzystać z rabatów, przeznaczonych dla wszystkich użytkowników lub wygenerowanych indywidualnie dla konkretnego klienta lub grupy.
Nowe technologie w służbie handlu detalicznego
Branża retail chłonie nowoczesne technologie niczym gąbka wodę. Dlatego też właśnie w dziedzinie handlu detalicznego eksperci z zakresu marketingu chętnie korzystają z takich rozwiązań, jak Internet of Things (IoT - Internet rzeczy). Inwestycje te są nieuniknione - branża retail, sprzedająca w sklepach stacjonarnych, musi konkurować z prężnie rozwijającym się handlem internetowym. Badania dotyczące Internetu rzeczy zakładają, że do 2021 roku:- 65% sklepów detalicznych będzie chciało zapewnić klientom dostawę produktów do domu, firmy, a nawet zaparkowanego auta,
- 80% sklepów będzie w stanie spersonalizować oferty, rozpoznając obecność danej osoby w sklepie,
- 87% sklepów detalicznych wdroży mPOS, czyli mobilne urządzenia kasowe, pozwalające dokonać płatności kartami debetowymi i kredytowymi.
Aplikacje retail - marketing to nie wszystko!
Tworzenie aplikacji webowych i mobilnych dla branży retail przynosi korzyści nie tylko w działaniach marketingowych. Oprogramowanie dla retail to także znakomite narzędzia do zarządzania wewnętrznymi procesami w sklepach. W jaki sposób? Poprzez zaprojektowanie wewnętrznej platformy, np. systemu do zarządzania:- cenami,
- opisami produktów,
- promocjami, rabatami,
- zasadami zwrotów
- wykorzystać kanał e-commerce do sprzedaży tych towarów, które nie sprzedały się w sklepach stacjonarnych,
- dokonać relokacji produktów - jeśli w jednym sklepie konkretny towar sprzedaje się słabo, a w innym go brakuje, można za pomocą narzędzia zlecić transport towaru między punktami sprzedaży,
- zarządzać towarami ze sklepu centralnego i ich wysyłką do punktów sprzedaży oraz kanału e-commerce,
- mieć stały dostęp do analiz i raportów, dzięki czemu łatwiej jest zarządzać siecią rozproszonych sklepów poprzez:
- wysyłanie na platformie informacji o zamianie cen,
- zbieranie informacji o efektywności pracy poszczególnych sprzedawców (na podstawie, której otrzymują premię).
Podążaj za najlepszymi - poznaj aplikacje mobilne sklepów
Większość sklepów wielkopowierzchniowych oraz dyskontów funkcjonujących w Polsce zainwestowało we własne aplikacje mobilne, które różnią się jednak zakresem wykorzystania nowoczesnych technologii. Jedni zdecydowali się jedynie przenieść do technologii mobilnej gazetki promocyjne, a inni postawili nawet na możliwość samodzielnego skanowania produktów i uregulowania płatności. Które ze sklepów oferują swoje aplikacje mobilne na systemy iOS i Android?- Lidl i Biedronka,
- Auchan i Tesco,
- Intermarche, Polo Market i Delikatesy Centrum,
- Żabka i Aldi,
- Netto i Kaufland,
- Piotr i Paweł,
- Carrefour.
Carrefour - najpopularniejsze i najbardziej zaawansowane oprogramowanie dla retail?
Stworzona przez Exaco aplikacja mobilna Mój Carrefour, wg badania Genius/PBI przeprowadzonego w marcu tego roku, była liderem popularności wśród rozwiązań i aplikacji w branży retail, a skorzystało z niej 960 tys. osób. Na duże zainteresowanie aplikacji może wpływać nowoczesna funkcjonalność Scan&Go pozwalająca na samodzielne skanowanie produktów i opłacenie zakupów bez konieczności stania w kolejce do kasy. Jakie elementy znalazły się jeszcze w aplikacji Carrefoura? Przede wszystkim:- czytnik cen,
- możliwość tworzenia własnej listy zakupów,
- kupony rabatowe, które można aktywować samodzielnie,
- program lojalnościowy - kartę (Seniora lub Rodzinka) z kodem kreskowym i spersonalizowaną ofertę bazującą na doświadczeniach użytkownika,
- powiadomienia push o rabatach i promocjach.
Oprogramowanie dla retail - dlaczego warto?
Digitalizacja w sektorze retail stała się faktem, a firmy z rynku usług detalicznych, że dzięki rozwiązaniom IT mogą osiągnąć wiele celów. Jakie korzyści i atuty wiążą się z inwestycją w mobilne i webowe aplikacje dedykowane oraz oprogramowanie dla sklepów wielkopowierzchniowych? Przede wszystkim pozwalają na:- sprawne i nowoczesne zarządzanie asortymentem w sklepach położonych w różnych rejonach,
- dostęp do rozmaitych raportów i analiz,
- wdrożenie omnichannel, czyli połączenie różnych kanałów sprzedaży - stacjonarnego, a także mobilnego i e-commerce,
- pomiar efektywności i skuteczności działań marketingowych,
- automatyzację działań marketingowych (w tym planowanie ścieżki zakupowej klienta - customer journey,
- dokładne poznanie odbiorcy i jego preferencji zakupowych,
- przyciągnięcie nowych odbiorców,
- wzrost świadomości marki,
- zwiększenie wydajności (aplikacja mobilna, wykorzystująca sztuczną inteligencję, działa znacznie szybciej nawet od całego zespołu marketingowego),
- wzrost efektywności działań zespołu marketingowego (niektóre procesy wykonuje za nich oprogramowanie retail),
- tworzenie spersonalizowanej oferty dla konkretnego użytkownika,
- dotarcie do konsumentów w sposób nowoczesny i dostosowany do ich oczekiwań,
- lepszy przepływ informacji i szybszą wymianę danych,
- stworzenie spójnych wrażeń zakupowych klienta w sklepie stacjonarnym, aplikacji mobilnej i sklepie online,
- informowanie klientów o dostępności towarów,
- efektywną i wydajną logistykę towarów,
Jak stworzyć oprogramowanie dla retail i jakich błędów uniknąć?
Tworzenie aplikacji webowych i mobilnych to czasochłonne zadanie, które wymaga doświadczenia, wiedzy i wielokrotnych testów. Programiści skutecznie pracują nad tym, by uniknąć błędów w oprogramowaniu retail. Jakie elementy mogą sprawić, że użytkownicy nie będą chcieli korzystać z aplikacji? Przede wszystkim:- zbyt wolne działanie,
- brak aktualizacji i uzupełniania aplikacji o nowe funkcje,
- problem z migracją danych pomiędzy starszymi i nowszymi wersjami oprogramowania.
FAQ
- Czy muszę inwestować w aplikację dla branży retail? Postępująca digitalizacja sprawia, że dzisiaj niemal każda sieć sklepów dysponuje własną aplikacją mobilną. Dlatego też inwestycja w oprogramowanie retail jest nieunikniona, jeśli chcemy konkurować na rynku.
- Jakie cele pomaga osiągnąć aplikacja retail? Aplikacja retail może służyć zarówno do prowadzenia komunikacji marketingowej z klientami, jak i do zarządzania siecią sklepów zlokalizowanych w całej Polsce.
- Dlaczego warto postawić na rozwiązania retail? Ponieważ pozwalają przyspieszyć i zautomatyzować pracę, a także wykorzystać nowe technologie, łącznie ze sztuczną inteligencją. Inwestując w aplikacje webowe, mobilne lub Progressive Web Application, zyskujesz także kolejny kanał do komunikacji marketingowej, docierający prosto do klienta w odpowiednim czasie.
- Jak stworzyć aplikację dla branży retail? Branża IT przygotowuje zarówno gotowe rozwiązania retail dla sklepów wielkopowierzchniowych, jak i aplikacje dedykowane, projektowane na konkretne zamówienie. Jeśli i Ty chcesz zaoferować klientom dostęp do nowoczesnych technologii, to również powinieneś postawić na wsparcie ekspertów.
- Uniwersalna czy dedykowana aplikacja retail - którą wybrać? Jeśli szukasz rozwiązania retail, które spełni wszystkie Twoje oczekiwania i będzie indywidualnie dostosowane do Twoich oczekiwań, to najlepsza będzie inwestycja w aplikację dedykowaną. Wówczas będziesz mógł, we współpracy z programistami, decydować o tym, jakie funkcjonalności wprowadzisz, wybierając tylko takie, z których będziesz korzystał Ty sam, Twój zespół bądź klienci.