29 listopada , 2019
Marketing Analityka Digitalizacja Design B2E B2B B2C
8 minutes

Digitalizacja – co to jest? Poznaj jej zalety!

Kamil Grzejek

Co to jest digitalizacja?

Trudno wyobrazić sobie współczesny świat bez dostępu do najnowszych technologii. Digitalizacja wkracza nie tylko do naszego życia prywatnego, ale i zawodowego. Czy można ją wykorzystać, by osiągnąć przewagę na rynku? Jak to zrobić? Jakie są zalety digitalizacji procesów i na jakie aspekty prowadzenia biznesu wpływają? Według słownika Business Dictionary, digitalizacja to proces przekształcania informacji analogowej na cyfrową za pomocą odpowiednich narzędzi. W wyniku digitalizacji informacje i dane mogą być przechowywane oraz udostępniane za pomocą cyfrowych kanałów komunikacji i sieci.

Digitalizacja w biznesie - trend czy konieczność?

Nietrudno zauważyć, że digitalizacja na dobre wkroczyła do naszych biur, firm i prowadzonych przedsiębiorstw. Nic w tym dziwnego - w końcu z elektronicznych zasobów korzystamy wielokrotnie w ciągu każdego dnia. Dlaczego więc firmy nie miałyby również używać na technologii, która pomaga w osiąganiu celów biznesowych? W dobie konkurencyjnego rynku i rywalizacji o każdego klienta, digitalizacja staje się nie tyle modą, ile koniecznością. Zarówno klienci supermarketów, jak i pracownicy oczekują, że zyskają dostęp do nowoczesnych technologii. Nie ma co się oszukiwać - konsument z pokolenia C, wychowanego od początku w świecie smartfonów z pewnością wybierze towary i usługi, które umożliwią mu dostęp do nowoczesnych technologii. Stąd popularność aplikacji mobilnych dla firm z branży retail, czy systemów ułatwiających obieg informacji w przedsiębiorstwie. Dziś digitalizacja umożliwia zamówienie taksówki, jedzenia, a nawet zarezerwowanie wizyty u lekarza. Jeśli jako przedsiębiorca nie udostępnisz swoim klientom nowoczesnych rozwiązań, prawdopodobnie stracisz realnych klientów.

Zalety - co zyskasz?

Zastanawiasz się, jakie korzyści przyniesie Ci digitalizacja procesów? Przede wszystkim możesz:
  • przyspieszyć obieg informacji,
  • przechowywać dużą ilość informacji i łatwo je udostępniać - zarówno wewnątrz firmy, jak i w kontaktach z klientami czy kontrahentami,
  • lepiej zabezpieczyć dane przed utratą - dane w chmurze przetrwają, nawet jeśli spalą się komputery,
  • mieć dostęp danych o każdej porze i w każdym miejscu,
  • umożliwić pracownikom możliwość pracy zdalnej, zwiększając swoją atrakcyjność jako pracodawca,
  • poprawić komunikację wewnątrz zespołu - zarówno w jednym dziale, jak i pomiędzy różnymi działami,
  • tworzyć specjalne oferty marketingowe dla klientów,
  • zyskać nowe kanały komunikacji z klientami - nie tylko sklepy stacjonarne i tradycyjna reklama w mediach, ale także aplikacje mobilne, strony internetowe czy aplikacje webowe,
  • zwiększyć wolumen sprzedaży,
  • przyciągnąć nowych klientów,
  • zyskać przewagę nad konkurencyjnymi przedsiębiorcami w danej branży,
  • lepiej planować sprzedaż i zwiększyć rentowność firmy,
  • zwiększyć lojalność i satysfakcję klientów.

W jakich przedsiębiorstwach to się sprawdzi?

Czy digitalizacja może zostać skutecznie wprowadzona w każdej branży? Oczywiście! Najczęściej można ją jednak spotkać w:
  • przedsiębiorstwach produkcyjnych, handlowych i usługowych,
  • sieciach handlowych.
  • firmach logistycznych, transportowych,
  • usługach publicznych, bankach, urzędach, bibliotekach, muzeach, archiwach,
  • biurach rachunkowych.

Digitalizacja w Polsce - czyli jak wypadamy na tle Europy

Kraje skandynawskie, Korea Południowa i Japonia, a także państwa Europy Zachodniej już jakiś czas temu dostrzegły korzyści, które przynosi digitalizacja. Jak sytuacja wygląda w Polsce - czy przedsiębiorcy inwestują w nowoczesne technologie by optymalizować procesy w firmie? W raporcie przygotowanym przez Komisję Europejską Polska nie wypadła najlepiej, zajmując 24. miejsce na 28 państw, które podlegały ocenie. Nasz kraj wyprzedził jedynie Włochy, Grecję, Bułgarię i Rumunię. Stworzony Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Informacyjnego obejmuje 5 czynników:
  • infrastrukturę sieciową,
  • wykorzystanie internetu
  • cyfrowe usługi publiczne,
  • kompetencje internetowe,
  • integrację technologii cyfrowych.
Prawie 16 milionów Polaków korzysta z bankowości online, rośnie też wykorzystanie systemów do wystawiania e-faktur oraz przechowywania danych w chmurze. Polacy chętnie składają także PIT online oraz robią zakupy (prawie połowa Polaków i 93% użytkowników Internetu).

Jak skutecznie przeprowadzić proces digitalizacji?

Dziś nie dyskutujemy o tym, czy digitalizacja ma sens, ponieważ tak naprawdę proces ten już stał się faktem. Przedsiębiorstwa częściej zastanawiają się, w jaki sposób digitalizację przeprowadzić. Czy zrobić to samodzielnie, czy skorzystać z pomocy ekspertów? Samo przeniesienie dokumentów do formy elektronicznej nie sprawia trudności. Jeśli jednak zależy nam, by procesy wewnątrz firmy lub kontakty z kontrahentami usprawniła nowoczesna aplikacja webowa czy system chmurowy, raczej nie unikniemy inwestycji w usługi doświadczonych programistów. Nowoczesny program informatyczny, skonstruowany na podstawie Twoich indywidualnych potrzeb, wymaga wytężonej pracy. Decydując się na sprawdzony software house, zyskujemy duże wsparcie - eksperci, bazując na własnym doświadczeniu podpowiedzą, jakie rozwiązania warto wdrożyć, i nauczą Cię z nich korzystać. We współpracy z nimi warto określić swoją wizję i sprecyzować, jakie procesy ma usprawniać digitalizacja oraz jakie cele chcesz osiągnąć.

FAQ

  • Co to jest digitalizacja? Digitalizacja to przekształcenie dokumentów w tradycyjnej formie na formę cyfrową. Szerzej rozumiana digitalizacja procesów w firmie obejmuje przeniesienie wiele procesów do działań online dzięki nowoczesnym technologiom i platformom.
  • Jakie są zalety digitalizacji? Digitalizacja przynosi wiele korzyści, m.in. zwiększenie rentowności prowadzonego przedsiębiorstwa, lepsza skuteczność działań i niższe koszty. Ponadto pozwala usprawnić komunikację wewnątrz firmy, jak i budować lepsze relacje z klientami, budując zaangażowane grono lojalnych odbiorców.
  • Czy digitalizacja firmy jest potrzebna? Digitalizacja firmy jest nie tylko potrzebna, ale konieczna. Obecne pokolenia, żyjące w otoczeniu technologii od najmłodszych lat, będą oczekiwać coraz większej cyfryzacji i digitalizacji. Bez nich trudno stać się liderem na konkurencyjnym rynku.
  • Jak przeprowadzić digitalizację firmy? Digitalizację firmy można przeprowadzić samodzielnie w najprostszym zakresie obejmującym przeniesienie dokumentów do wersji elektronicznej. Jeśli zależy nam na digitalizacji procesów w większym zakresie, warto zdecydować się na współpracę z programistami, którzy zaprojektują system na miarę naszych potrzeb i oczekiwań.

Chcesz sprawnie przeprowadzić digitalizację w Twojej firmie? Wybierz nasz zespół!

Pomożemy zaprojektować Twój sukces.