Jak wybrać odpowiedni software house?

Outsourcing to popularna forma przekazywaniu części zadań i funkcji zewnętrznej firmie w celu sprawnej realizacji projektów przedsiębiorstwa. Do popularnych obszarów outsourcing należą funkcje kadrowe, szkolenia czy rachunkowość. Jest jednak jedna dziedzina, w której na outsourcing decyduje się właściwie większość firm – tworzenie oprogramowania.

Dlaczego warto zatrudnić zewnętrzny software house? 

Działy IT firm rozrastają się – wszyscy inwestują w tym obszarze. Jednak nader często, firmy decydują się na outsourcing w tworzeniu oprogramowania. Dlaczego akurat w tym obszarze istnieje tak duże zapotrzebowanie na wyspecjalizowanych partnerów?

Nie ma znaczenia, czy tworzysz Twój pierwszy projekt IT, czy też korzystasz już z większej liczby rozwiązań przygotowanych specjalnie dla Ciebie. Wykonanie oprogramowania przez profesjonalny software house jest najczęściej jedyną słuszną decyzją, aby osiągnąć zadowalające wyniki. Jeśli stawiasz na sukces Twojego projektu, powinien stać za nim zespół, który takimi sukcesami może się pochwalić. Outsourcing to w tym przypadku oszczędność czasu i środków, oraz zysk w postaci partnera, który bierze na siebie odpowiedzialność za powodzenie projektu.

Doświadczony software house to cenny nabytek dla każdej firmy. Stałe wsparcie zespołu z odpowiednim know-how i zapleczem zapewni Twojej firmie bezpieczeństwo, którego nie da się przecenić. Dlatego pytanie właściwe pytanie to nie „czy potrzebuje software housu” tylko „jak wybrać ten właściwy”? Poniżej kilka podpowiedzi, które mogą Ci w tym pomóc.

Liczą się Twoje potrzeby i możliwości

Niezależnie od tego, jakiego produktu potrzebujesz – skomplikowanego serwisu webowego, zaawansowanej aplikacji mobilnej czy firmowego intranetu. Szukając potencjalnego wykonawcy, powinieneś zacząć od dokładnego sprecyzowania swoich potrzeb i oczekiwań. Rynek tworzenia oprogramowania to konkurencyjne środowisko, w którym funkcjonuje ogromna liczba podmiotów. Oczywiście, jest to zaletą i wadą zarazem, gdyż wymaga większego zaangażowania w podjęcie i tak już niełatwej decyzji. 

Spisz swoje oczekiwania względem potencjalnego software house. Dokładnie opisz pomysł na Twój projekt, tak aby w rozmowie z potencjalnym partnerem, ten mógłby określić proponowane rozwiązania i technologie. Jeśli z góry zakładasz wykorzystanie, lub po prostu preferujesz konkretne technologie, wymiń je. Zastanów się nad kwestiami bezpieczeństwa – jakie aspekty powinieneś omówić z wykonawcą? Czy potrzebujesz doradztwa w tym zakresie lub wsparcia prawnego? Możliwe, że planowany przez ciebie projekt będzie wymagał późniejszych aktualizacji, lub planujesz jego dalszy rozwój z czasem?

Jeśli możesz przygotować specyfikację techniczną projektu, zrób to. Oczywiście, kiedy nie jesteś w stanie sporządzić takiego dokumentu wewnątrz firmy, dokładna specyfikacja techniczna jest częścią oferty składanej przez potencjalny software house. Jednak im więcej cennych informacji przekażesz dalej, tym więcej konkretów otrzymasz w zamian.

Rozważ wielkość projektu – czy możesz z góry założyć, że ten wymagał będzie większego zespołu? Warto w tym momencie też zastanowić się, czy Twoja wizja może być spełniona przez jeden zespół o szerokich kompetencjach, czy też może wymagać zaangażowania większej liczby zespołów?

Dopiero biorąc pod uwagę te założenia, ustal budżet projektu. Dzięki temu powinieneś mieć szersze spojrzenie na to, czy środki, które chcesz przeznaczyć na stworzenie nowego oprogramowania, są adekwatne do jego skali. Miej na względzie to, w jaki sposób i jak długo będziesz finansować dany projekt. 

Kolejnym krokiem jest ustalenie wymaganych deadlinów – jaki jest Twój nieprzekraczalny termin zakończenia prac? 

Czas na research

Kiedy już w pełni przygotowałeś swoje wymagania i założenia, możesz w poświęcić całą swoją uwagę na znalezienie software housu, który je spełni. 

Pierwszym krokiem jest wytypowanie firm posiadających odpowiednie doświadczenie. Dotychczasowe osiągnięcia i realizację są największym wskaźnikiem przyszłego sukcesu. Dlatego do dalszych rozmów najlepiej wyselekcjonować firmy posiadające w swoim portfolio projekty o podobnej skali, w tej samej branży.

W następnej kolejności sprawdź rzetelność danej firmy. Posiłkując się testimonialami, jak i opiniami na zewnętrznych serwisach, jesteś w stanie ocenić zaangażowane i kompetencje w dowożeniu projektów. Spotkaj się tylko z firmami, które przejdą przez gęste sito wstępnej selekcji. To pozwoli Ci poświęcić więcej czasu na kontakt z osobami, z którymi na co dzień przyjdzie Ci współpracować – ustalać terminy, rozwiązywać problemy i precyzować zagadnienia związane z realizacją. 

Zwróć uwagę na komunikację i sposób jej prowadzenia. Ustal, jak często i w jaki sposób Twoja firma będzie się komunikować z drugą stroną. Z kim w zespole będziesz najczęściej wymieniał maile i telefony? Czy firma korzysta z dedykowanego systemu do zarządzania projektami? 

Będziesz miał sporo czasu na wyrobienie sobie wrażenia, dotyczącego kontaktu z danym software housem, pytając o dotychczasowe doświadczenie i portfolio. Drąż i dopytuj – nie wszystko znajdziesz spisane w postaci zgrabnych case study, a bezpośredni kontakt i właściwe pytania mogą rozwiać Twoje potencjalne wątpliwości. 

Zapytaj o referencje – nie musisz opierać się tylko na opiniach znalezionych w internecie. Pamiętaj, że firmy zadowolone z usług software housu chętnie znajdą dla Ciebie kilka minut na podzielenie się pozytywnymi wrażeniami. 

Kiedy czujesz, że dana firma po prostu rozumie Twój projekt, ma na niego wizję i wie, od czego zacząć, jesteś na dobrej drodze. Unikaj firm, które mówią „tak” na wszystko. Doświadczony software house powinien mieć swoje uwagi, propozycje i przemyślenia. Weź pod uwagę to, czy dana firma „sprzedaję Ci” określoną technologię, bo po prostu się na niej zna, czy też proponuje Ci najlepsze rozwiązanie? Ustal też, czy samemu tworzeniu oprogramowania powinny towarzyszyć jeszcze inne usługi?