10 lutego , 2020
Marketing Digitalizacja Design Lojalizacja B2B B2C
10 minutes

M-commerce – wynieś e-commerce na wyższy poziom

Kamil Grzejek

Co to jest m-commerce?

Handel internetowy nie robi już na nikim wrażenia, jednak wciąż się rozwija. Wskutek rosnącej liczby smartfonów wydzielił się z niego nowy segment, określany jako mobile commerce, inaczej m-commerce lub mcommerce. Sprzedawcy i właściciele firm oraz sklepów internetowych dostrzegli, że można wykorzystać popularność urządzeń mobilnych i zwiększyć wolumen sprzedaży. Tak powstał mobile commerce. Jakie są jego zalety i jakie wyzwania ze sobą niesie? Co na jego temat mówią liczby i badania socjologiczne? Dlaczego m-commerce to nie przyszłość, ale teraźniejszość? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziesz w naszym wpisie.

Mobile commerce, w skrócie m-commerce, to segment handlu mobilnego, w którym użytkownicy dokonują transakcji za pośrednictwem urządzeń mobilnych, przede wszystkim smartfonów oraz tabletów. Eksperci podkreślają, że jego wyodrębnienie jest naturalną kontynuacją e-commerce i wiąże się z rosnącą popularnością smartfonów. Idąc ulicą, stojąc na przystanku czy jadąc komunikacją miejską, można zauważyć w najbliższym otoczeniu dziesiątki osób wpatrzonych w ekran telefonu komórkowego. Ten trend postanowili wykorzystać także przedsiębiorcy. I choć w Polsce jesteśmy daleko w tyle za rozwiązaniami m-commerce stosowanymi w USA, to jednak i tak nasz rynek jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie.

Mobile commerce to zatem forma handlu elektronicznego, która wykorzystuje urządzenia mobilne oraz najnowsze technologie komunikacyjne (internetowe połączenie bezprzewodowe, sztuczna inteligencja, rozwinięte płatności mobilne) przy zawieraniu transakcji, dzięki czemu można je sfinalizować w dowolnym czasie oraz miejscu. Z tych dwóch aspektów wynika przewaga e-commerce i m-commerce nad handlem stacjonarnym - konsument może zrobić zakupy nawet w środku nocy albo w trakcie jazdy autobusem, oszczędzając w ten sposób czas, tak cenny we współczesnym, pędzącym świecie.

Czym m-commerce różni się od e-commerce?

Chociaż m-commerce wyrósł z handlu e-commerce, to jednak znacząco się do niego różni, przede wszystkim dlatego, że urządzeniem, za pośrednictwem którego dokonuje się transakcji, jest tablet lub smartfon, a nie, jak w przypadku e-commerce, laptop lub komputer stacjonarny. Z tej różnicy wynikają kolejne:

  • ograniczone możliwości urządzenia - na niewielkich ekranach należy unikać długich formularzy do wypełnienia; istotne jest wprowadzenie takiej nawigacji, która umożliwia dokonanie transakcji za pomocą kilku kliknięć;
  • technologia stosowana w m-commerce musi być lepsza od tej w e-commerce; wymaga szybszego internetu, lepszych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, co wynika z często niestabilnego połączenia z internetem czy korzystania z sieci otwartych lub takich, do których dostęp ma szerokie grono osób (np. firmowych);
  • konieczność wdrożenia w m-commerce różnorodnych form płatności (SMS, połączenie NFC, mobilne kody kreskowe, mobilne portfele),
  • szerokie zastosowanie usług lokalizacyjnych, umożliwiających odnalezienie interesujących nas obiektów w najbliższej okolicy miejsca, w którym aktualnie znajduje się użytkownik.

Co wchodzi w zakres m-commerce? Przede wszystkim handel za pośrednictwem urządzeń mobilnych, w którym najlepiej radzą sobie takie branże:

  • moda,
  • uroda,
  • elektronika (w tym urządzenia RTV i AGD),
  • wyposażenie domu.

Na rynek m-commerce wkroczyła również digitalizacja w branży finansowej oferującej bankowość internetową. Rynek mobile commerce stwarza także możliwość:

  • rezerwowania i kupowania biletów (kinowych, komunikacji miejskiej itp.) oraz wejściówek za pośrednictwem urządzeń mobilnych,
  • korzystania z kart i kuponów lojalnościowych (dzięki sztucznej inteligencji i śledzeniu ruchów użytkownika w aplikacji mobilnej czy w internecie).

Mobile commerce w liczbach

M-commerce podlega licznym badaniom, na podstawie których eksperci doszli do wniosku, że rynek mobile commerce:

  • stanowi 6% globalnego handlu,
  • w 2017 roku podniósł swoją wartość w Polsce o 40% rok do roku,
  • wg szacunków, do 2021 roku będzie stanowił 54% handlu w internecie,
  • w USA generuje 20 dolarów zysku za każdy zainwestowany dolar.

Co więcej, eksperci Allegro potwierdzają, że 9% użytkowników serwisu dokonuje zakupów poprzez urządzenia mobilne, a 3,4% nie korzysta z żadnych innych urządzeń. W obliczu rosnących wymagań użytkowników i rozwijającej się technologii liczby te będą prawdopodobnie systematycznie rosnąć. Coraz częściej wśród konsumentów pojawia się tzw. efekt ROPO (research online, purchase offline), polegający na tym, że potencjalny klient najpierw sprawdza poszczególne oferty i ceny w internecie, by następnie dokonać zakupu w sklepie stacjonarnym.

Zalety mobile commerce

Jakie korzyści wiążą się z inwestycją w mobile commerce i sprzedaż produktów dla klientów posługujących się urządzeniami mobilnymi? Przede wszystkim:

  • poprawiają nasz wizerunek,
  • przyciągają nowych użytkowników,
  • umożliwiają wzrost sprzedaży,
  • zwiększają dostępność usługi lub produktu
  • stwarzają możliwość skorzystania z usług geolokalizacji oraz handlu omnichannel.

Handel m-commerce umożliwia dokonanie zakupu w dowolnym miejscu i czasie, co jest ogromnym atutem dla współczesnych użytkowników, którzy mogą zapłacić za towar w trakcie jazdy autobusem czy o północy. Oszczędzają w ten sposób czas, a często także pieniądze, ponieważ w internecie ceny niejednokrotnie są niższe od tych w sklepach stacjonarnych.

Jakie rozwiązania warto wprowadzić, by postawić na m-commerce?

M-commerce przynosi wiele korzyści, ale wiąże się też w inwestycję w oprogramowanie dla sklepu w postaci aplikacji dedykowanej lub Progressive Web Application. Co więcej, handel mobile wymaga także:

  • wdrożenia nowoczesnych sposobów płatności dostosowanych do potrzeb użytkowników (np. portfele mobilne),
  • zapewnienia wysokich standardów w zakresie bezpieczeństwa,
  • zaprojektowania strony responsywnej, dostosowanej do wyświetlania i pracy na urządzeniach mobilnych z mniejszym ekranem.

Jeśli chcemy spełnić wysokie oczekiwania użytkowników, warto postawić na oprogramowanie retail dla sklepów wielkopowierzchniowych, które pozwoli na integrację handlu online oraz offline, a także pozyskanie nowych klientów i poprawę swojego wizerunku. Takie rozwiązania i aplikacje retail pozwalają także dopasować ofertę do indywidualnego użytkownika, bazując na poszukiwanych przez niego wcześniej produktach.

Pamiętaj! Przetestuj swoje rozwiązanie

Jeśli zależy Ci na stworzeniu aplikacji mobilnej dla Twojego sklepu, pamiętaj, by najpierw przetestować wdrożone rozwiązania. Czy płatności mobilne działają tak, jak powinny? Czy aplikacja nie zawiera błędów? Czy strona responsywna wygląda dobrze na urządzeniu mobilnym i czy szybko się ładuje? Tylko weryfikując te elementy, będziesz mieć pewność, że rozwiązanie z zakresu retail zadowoli użytkowników. Warto także na bieżąco zapoznawać się z opiniami klientów na temat oprogramowania dla sklepu i wdrażać zmiany i usprawnienia.

Przygotowanie sklepu do sprzedaży mobilnej

Chcesz wejść na rynek mobile commerce? Musisz się odpowiednio przygotować. Skoro użytkownicy dokonują transakcji i przeglądają ofertę za pomocą smartfona, Ty musisz im to umożliwić, tworząc odpowiednią stronę internetową dopasowaną do urządzenia, Progressive Web Application (aplikację dostępną za pośrednictwem przeglądarki www) lub aplikację dedykowaną. Lepiej zainwestować w responsywną stronę internetową, która jest dostosowana do każdego urządzenia, niż decydować się na specjalną wersję mobilną. Takie działanie jest także pozytywnie oceniane przez algorytmy Google (w 2018 roku Google wprowadziło tzw. Mobile First Index, na podstawie którego strony dostosowane do urządzeń mobilnych wyświetlają się na wyższych pozycjach). Warto zadbać także o:

  • szybkość ładowania strony (poprzez kompresowanie grafik i filmów oraz optymalizację kodów HTML, CSS, JavaScript),
  • odpowiednią budowę strony (umiejscowienie i wielkość przycisków oraz wezwań CTA),
  • wdrożenie szybkich płatności (PayPal, karta kredytowa, Apple Pay, Android Pay, Blik),
  • odpowiednie wyświetlanie pop-up`ów (powiadomień, wyskakujących okienek) - w taki sposób, by nie zasłaniały treści na stronie.

FAQ

  • Czym m-commerce różni się od e-commerce? M-commerce różni się od e-commerce urządzeniem wykorzystywanym do finalizacji transakcji. W przypadku e-commerce jest to laptop lub stacjonarny komputer, a w przypadku m-commerce urządzenie mobilne.
  • Czy rozwiązania m-commerce poprawiają sprzedaż? Badania pokazują, że rozwiązania m-commerce wpływają na wzrost wolumenu sprzedaży, ponieważ pozwalają dotrzeć do klientów o każdej porze i w każdym miejscu.
  • Jakie są zalety mobile commerce? Zalety mobile commerce to przede wszystkim możliwość przyciągnięcia nowych klientów, wykorzystania nowoczesnych kanałów marketingowych, poprawa wizerunku oraz wzrost zainteresowania ofertą, a co się z tym wiąże, powiększenie obrotu i sprzedaży.
  • Czy stworzyć w firmie osobny dział do m-commerce? Wdrażaniem rozwiązań z zakresu m-commerce mogą zająć się z powodzeniem specjaliści z zewnętrznej firmy. Nie ma potrzeby, by tworzyć nowy dział, co wiąże się z dużymi kosztami.
  • Czy e-zakupy są popularne w Polsce? Popularność e-zakupów w Polsce zależy w dużej mierze od branży. Handel e-commerce ma się dobrze w branżach odzieżowych, beauty oraz elektronicznej. Coraz częściej w rozwiązania handlu internetowego inwestują także sklepy wielkopowierzchniowe, tworząc własne aplikacje i oprogramowania. W 2019 roku aż 62% internautów robiło zakupy online, a liczba ta wciąż rośnie.