Progressive Web Apps (PWA) – co to jest i dlaczego warto używać

    Progressive Web Apps, po polsku określane jako aplikacje progresywne, stały się atrakcyjną alternatywą dla aplikacji mobilnych - natywnych i hybrydowych. Podczas gdy stworzenie aplikacji mobilnej jest długotrwałe, a ponadto generuje wysokie koszty pracy kilku deweloperów, Progressive Web Application nie wymaga tak dużych nakładów finansowych. Czym są Progressive Web Apps i dlaczego warto w nie zainwestować?

    Progressive Web Apps - alternatywa dla aplikacji mobilnych

    Większość użytkowników internetu surfuje po sieci za pomocą urządzeń mobilnych. Dlatego też popularne stały się aplikacje mobilne, które, po pobraniu na nasz smartfon, pozwalają korzystać z wielu rozbudowanych funkcji. Z najnowszych badań wynika jednak, że regularnie użytkownicy wykorzystują tylko 3 aplikacje, a wśród nich liderami są:

    • Facebook,
    • YouTube,
    • Mapy Google.

    Z innych aplikacji, pobranych ze sklepów Google Play lub AppStore, korzystają sporadycznie, a często zapominają o nich po miesiącu. Dlatego też właściciele sklepów internetowych, platform i stron internetowych zaczęli szukać nowych rozwiązań, które pozwoliłyby przyciągnąć użytkowników. Jednym z nich, wspieranych również przez Google, okazały się właśnie Progressive Web Apps (PWA). Czym są i jak działają?

    Progressive Web Application - co to jest?

    Progressive Web Application to strona internetowa, która została uzupełniona o pewne funkcjonalności znane użytkownikom z aplikacji mobilnych. Wśród nich znajdują się takie elementy jak:

    • własna ikona,
    • powiadomienia PUSH, wyświetlające się na ekranie urządzenia w czasie rzeczywistym,
    • możliwość dodania strony do ekranu głównego.

    Progressive Web Application przypomina Google Docs, które spełnia takie funkcje, jak program Word, tyle że w przeglądarce internetowej. Również PWA to rodzaj aplikacji mobilnej, dostępnej nie za pośrednictwem sklepu, tylko Google Chrome, Opery czy innej przeglądarki www.

     

    Progressive Web Apps (PWA) - co to jest i dlaczego warto używać

    Dlaczego warto postawić na Progressive Web Apps?

    Jaką przewagę mają Progressive Web Apps nad aplikacjami mobilnymi? Przede wszystkim:

    • wymagają od użytkownika mniej działań - nie trzeba pobierać aplikacji ze sklepu ani jej aktualizować,
    • potrzebują znacznie mniej miejsca na dysku smartfona,
    • są intuicyjne i łatwe w obsłudze,
    • mogą działać w trybie offline (dzięki danym zapisanym podczas wcześniejszych odwiedzin, za pomocą skryptu Service Worker),
    • ich projekt jest znacznie tańszy,
    • działają niezależnie od rodzaju systemu, jak i typu przeglądarki,
    • łączą w sobie cechy tradycyjnej strony internetowej oraz aplikacji mobilnej - nie wymagają instalacji, można z nich korzystać bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki.

    Jakie zalety mają Progressive Web Apps? Ładują się nawet w niecałą sekundę, dzięki czemu użytkownik nie będzie zniecierpliwiony długim czekaniem. W ten sposób zmniejszają współczynnik odrzuceń. Co więcej, działają nawet przy połączeniu internetowym słabej jakości, czego nie można powiedzieć o aplikacjach natywnych - te do pobrania wymagają stabilnego i najlepiej szybkiego połączenia. PWA spełniają oczekiwania użytkowników, bazując na ich doświadczeniach (UX Experience). Aplikacje progresywne charakteryzuje także znacznie niższy próg wejścia - w przypadku aplikacji mobilnych konieczne jest otwarcie sklepu (Google Play lub AppStore), pobranie aplikacji i zarejestrowanie się, podczas gdy Progressive Web Application nie wymaga żadnych działań ze strony użytkownika. Badania i wdrożenia PWA w różnorodnych branżach pokazują, że rozwiązanie to:

    • wspiera konwersje,
    • zwiększa zainteresowanie użytkownika, zmniejszając współczynnik odrzuceń,
    • sprawia, że użytkownik korzysta z serwisu czy strony dłużej i bardziej aktywnie.

    PWA w oczach Google

    Chociaż wiele firm zdecydowało się na inwestycję w aplikacje mobilne, okazuje się, że użytkownicy równie często korzystają z tradycyjnych przeglądarek dostępnych na smartfonach. To zwiększa popularność Progressive Web Apps - już w 2015 roku Google zaczęło wspierać takie rozwiązania, wyznaczając, jakie wymagania wiążą się z ich wdrożeniem. Wśród nich wyróżniamy:

    • bezpośredni protokół https, co oznacza możliwość instalacji certyfikatu SSL,
    • responsywność,
    • działanie offline i na wszystkich przeglądarkach oraz urządzeniach (z systemem iOS oraz Android),
    • szybkie ładowanie,
    • odrębne adresy URL dla różnych podstron.

    Podążaj za najlepszymi, czyli kto zdecydował się na wdrożenie PWA?

    Świat internetu i związane z nim zachowania użytkowników dynamicznie się zmieniają. Dlatego też wiele czołowych firm szuka rozwiązań, które będą jednocześnie wspierać konwersję i przyciągać potencjalnych klientów, którzy stykają się z wieloma informacjami w jednym czasie. Jakie znane marki z sukcesem wdrożyły PWA? M.in.:

    • platforma e-commerce AliExpress,
    • Uber oferujący usługi transportu samochodowego w kilkuset miastach na całym świecie,
    • serwis aukcyjny OLX,
    • sieć kawiarni Starbucks,
    • serwis randkowy Tinder,
    • platforma Trivago, umożliwiająca porównanie cen rezerwacji ponad 700 000 hoteli,
    • producent kosmetyków Lancome - firma zauważyła, że liczba konwersji z aplikacji mobilnej jest znacznie niższa niż konwersje z urządzeń stacjonarnych, dlatego też zdecydowała się na technologię Progressive Web Application.

    Jakie efekty można uzyskać, decydując się na Progressive Web Application (PWA)? Na przykładzie AliExpress są to:

    • 104% wzrostu konwersji wśród nowych użytkowników,
    • wzrost czasu trwania sesji o 74%,
    • podwojenie odsłon w trakcie jednej sesji.

    Jakie wyzwania stoją przed Progressive Web Apps?

    Chociaż Progressive Web Apps stanowią istotną konkurencję dla aplikacji mobilnych, to jednak mają pewne wady, takie jak:

    • większe zużycie baterii telefonu,
    • brak wsparcia dla niektórych rozwiązań (np. NFC, kontakty, czujnik światła),
    • niższa wydajność od aplikacji mobilnych - dlatego PWA nie nadają się do tworzenia gier.

    W jakich branżach sprawdzą się Progressive Web Apps (PWA)?

    PWA działają szybciej, są wygodniejsze dla użytkownika i łatwiejsze w obsłudze. Właśnie dlatego na ich wdrożenie decydują się:

    • platformy e-commerce i sklepy internetowe, zwłaszcza nowe na rynku (sklepy o uznanej renomie korzystają już często z aplikacji mobilnych),
    • banki - do prezentacji ofert i produktów,
    • firmy ubezpieczeniowe - Progressive Web Application może służyć do porównania warunków ubezpieczenia, likwidacji szkód, umawiania wizyt lekarskich w ramach ubezpieczenia zdrowotnego,
    • strony i serwisy informacyjne, takie jak Onet, Forbes.

    Progressive Web Apps (PWA) stały się odpowiedzią na zmiany w zachowaniu użytkowników w internecie. W 2018 roku w Polsce po raz pierwszy ruch pochodzący z urządzeń mobilnych był większy niż ten generowany przez urządzenia stacjonarne. Okazało się jednak, że coraz mniej użytkowników aktywnie korzysta z aplikacji dostępnych w sklepach Google Play i AppStore. Z tego względu firmy inwestujące w e-commerce postanowiły znaleźć nowe rozwiązania, które zwiększą liczbę konwersji i użytkowników i zmniejszą współczynnik odrzuceń oraz wydłużą czas trwania sesji. Intuicyjne i proste w obsłudze, a przede wszystkim tańsze od aplikacji mobilnych PWA z pewnością spełniają współczesne oczekiwania. Czy Progressive Web Apps to aplikacje przyszłości, które zdominują rynek? Bardzo prawdopodobne. Jeśli chcesz w nie zainwestować już dziś, postaw na Software House Exaco. Nasi deweloperzy, UX designerzy zaprojektują aplikację progresywną dopasowaną do Twoich potrzeb i oczekiwań.

    Skontaktuj się z nami

    Exaco Sp. z o.o. ul. Wólczańska 265, 93-035 Łódź
    +48 422 797 567kontakt@exaco.pl

    NIP: 7292705431

    Regon: 101763079

    KRS: 0000500634

    Kapitał zakładowy: 100 000 PLN