7 maja , 2020
Digitalizacja Design Lojalizacja B2E B2B B2C
5 minutes

Progressive Web Apps (PWA) – co to jest i dlaczego warto używać

Rafał Cyndler

Progressive Web Apps, po polsku określane jako aplikacje progresywne, stały się atrakcyjną alternatywą dla aplikacji mobilnych - natywnych i hybrydowych. Podczas gdy stworzenie aplikacji mobilnej jest długotrwałe, a ponadto generuje wysokie koszty pracy kilku deweloperów, Progressive Web Application nie wymaga tak dużych nakładów finansowych. Czym są Progressive Web Apps i dlaczego warto w nie zainwestować?

Progressive Web Apps - alternatywa dla aplikacji mobilnych

Większość użytkowników internetu surfuje po sieci za pomocą urządzeń mobilnych. Dlatego też popularne stały się aplikacje mobilne, które, po pobraniu na nasz smartfon, pozwalają korzystać z wielu rozbudowanych funkcji. Z najnowszych badań wynika jednak, że regularnie użytkownicy wykorzystują tylko 3 aplikacje, a wśród nich liderami są:

  • Facebook,
  • YouTube,
  • Mapy Google.

Z innych aplikacji, pobranych ze sklepów Google Play lub AppStore, korzystają sporadycznie, a często zapominają o nich po miesiącu. Dlatego też właściciele sklepów internetowych, platform i stron internetowych zaczęli szukać nowych rozwiązań, które pozwoliłyby przyciągnąć użytkowników. Jednym z nich, wspieranych również przez Google, okazały się właśnie Progressive Web Apps (PWA). Czym są i jak działają?

Progressive Web Application - co to jest?

Progressive Web Application to strona internetowa, która została uzupełniona o pewne funkcjonalności znane użytkownikom z aplikacji mobilnych. Wśród nich znajdują się takie elementy jak:

  • własna ikona,
  • powiadomienia PUSH, wyświetlające się na ekranie urządzenia w czasie rzeczywistym,
  • możliwość dodania strony do ekranu głównego.

Progressive Web Application przypomina Google Docs, które spełnia takie funkcje, jak program Word, tyle że w przeglądarce internetowej. Również PWA to rodzaj aplikacji mobilnej, dostępnej nie za pośrednictwem sklepu, tylko Google Chrome, Opery czy innej przeglądarki www.

Dlaczego warto postawić na Progressive Web Apps?

Jaką przewagę mają Progressive Web Apps nad aplikacjami mobilnymi? Przede wszystkim:

  • wymagają od użytkownika mniej działań - nie trzeba pobierać aplikacji ze sklepu ani jej aktualizować,
  • potrzebują znacznie mniej miejsca na dysku smartfona,
  • są intuicyjne i łatwe w obsłudze,
  • mogą działać w trybie offline (dzięki danym zapisanym podczas wcześniejszych odwiedzin, za pomocą skryptu Service Worker),
  • ich projekt jest znacznie tańszy,
  • działają niezależnie od rodzaju systemu, jak i typu przeglądarki,
  • łączą w sobie cechy tradycyjnej strony internetowej oraz aplikacji mobilnej - nie wymagają instalacji, można z nich korzystać bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki.

Jakie zalety mają Progressive Web Apps? Ładują się nawet w niecałą sekundę, dzięki czemu użytkownik nie będzie zniecierpliwiony długim czekaniem. W ten sposób zmniejszają współczynnik odrzuceń. Co więcej, działają nawet przy połączeniu internetowym słabej jakości, czego nie można powiedzieć o aplikacjach natywnych - te do pobrania wymagają stabilnego i najlepiej szybkiego połączenia. PWA spełniają oczekiwania użytkowników, bazując na ich doświadczeniach (UX Experience). Aplikacje progresywne charakteryzuje także znacznie niższy próg wejścia - w przypadku aplikacji mobilnych konieczne jest otwarcie sklepu (Google Play lub AppStore), pobranie aplikacji i zarejestrowanie się, podczas gdy Progressive Web Application nie wymaga żadnych działań ze strony użytkownika. Badania i wdrożenia PWA w różnorodnych branżach pokazują, że rozwiązanie to:

  • wspiera konwersje,
  • zwiększa zainteresowanie użytkownika, zmniejszając współczynnik odrzuceń,
  • sprawia, że użytkownik korzysta z serwisu czy strony dłużej i bardziej aktywnie.

PWA w oczach Google

Chociaż wiele firm zdecydowało się na inwestycję w aplikacje mobilne, okazuje się, że użytkownicy równie często korzystają z tradycyjnych przeglądarek dostępnych na smartfonach. To zwiększa popularność Progressive Web Apps - już w 2015 roku Google zaczęło wspierać takie rozwiązania, wyznaczając, jakie wymagania wiążą się z ich wdrożeniem. Wśród nich wyróżniamy:

  • bezpośredni protokół https, co oznacza możliwość instalacji certyfikatu SSL,
  • responsywność,
  • działanie offline i na wszystkich przeglądarkach oraz urządzeniach (z systemem iOS oraz Android),
  • szybkie ładowanie,
  • odrębne adresy URL dla różnych podstron.

Podążaj za najlepszymi, czyli kto zdecydował się na wdrożenie PWA?

Świat internetu i związane z nim zachowania użytkowników dynamicznie się zmieniają. Dlatego też wiele czołowych firm szuka rozwiązań, które będą jednocześnie wspierać konwersję i przyciągać potencjalnych klientów, którzy stykają się z wieloma informacjami w jednym czasie. Jakie znane marki z sukcesem wdrożyły PWA? M.in.:

  • platforma e-commerce AliExpress,
  • Uber oferujący usługi transportu samochodowego w kilkuset miastach na całym świecie,
  • serwis aukcyjny OLX,
  • sieć kawiarni Starbucks,
  • serwis randkowy Tinder,
  • platforma Trivago, umożliwiająca porównanie cen rezerwacji ponad 700 000 hoteli,
  • producent kosmetyków Lancome - firma zauważyła, że liczba konwersji z aplikacji mobilnej jest znacznie niższa niż konwersje z urządzeń stacjonarnych, dlatego też zdecydowała się na technologię Progressive Web Application.

Jakie efekty można uzyskać, decydując się na Progressive Web Application (PWA)? Na przykładzie AliExpress są to:

  • 104% wzrostu konwersji wśród nowych użytkowników,
  • wzrost czasu trwania sesji o 74%,
  • podwojenie odsłon w trakcie jednej sesji.

Jakie wyzwania stoją przed Progressive Web Apps?

Chociaż Progressive Web Apps stanowią istotną konkurencję dla aplikacji mobilnych, to jednak mają pewne wady, takie jak:

  • większe zużycie baterii telefonu,
  • brak wsparcia dla niektórych rozwiązań (np. NFC, kontakty, czujnik światła),
  • niższa wydajność od aplikacji mobilnych - dlatego PWA nie nadają się do tworzenia gier.

W jakich branżach sprawdzą się Progressive Web Apps (PWA)?

PWA działają szybciej, są wygodniejsze dla użytkownika i łatwiejsze w obsłudze. Właśnie dlatego na ich wdrożenie decydują się:

  • platformy e-commerce i sklepy internetowe, zwłaszcza nowe na rynku (sklepy o uznanej renomie korzystają już często z aplikacji mobilnych),
  • banki - do prezentacji ofert i produktów,
  • firmy ubezpieczeniowe - Progressive Web Application może służyć do porównania warunków ubezpieczenia, likwidacji szkód, umawiania wizyt lekarskich w ramach ubezpieczenia zdrowotnego,
  • strony i serwisy informacyjne, takie jak Onet, Forbes.

Progressive Web Apps (PWA) stały się odpowiedzią na zmiany w zachowaniu użytkowników w internecie. W 2018 roku w Polsce po raz pierwszy ruch pochodzący z urządzeń mobilnych był większy niż ten generowany przez urządzenia stacjonarne. Okazało się jednak, że coraz mniej użytkowników aktywnie korzysta z aplikacji dostępnych w sklepach Google Play i AppStore. Z tego względu firmy inwestujące w e-commerce postanowiły znaleźć nowe rozwiązania, które zwiększą liczbę konwersji i użytkowników i zmniejszą współczynnik odrzuceń oraz wydłużą czas trwania sesji. Intuicyjne i proste w obsłudze, a przede wszystkim tańsze od aplikacji mobilnych PWA z pewnością spełniają współczesne oczekiwania. Czy Progressive Web Apps to aplikacje przyszłości, które zdominują rynek? Bardzo prawdopodobne. Jeśli chcesz w nie zainwestować już dziś, postaw na Software House Exaco. Nasi deweloperzy, UX designerzy zaprojektują aplikację progresywną dopasowaną do Twoich potrzeb i oczekiwań.